Amikor a rollerek többet mondanak, mint ezer szónoklat
Brüsszelben, egy kora nyári délutánon, a Micromobility Industries kerekasztalánál egy párbeszéd zajlott, amely túlmutatott a kerékpárokon és elektromos rollereken. Fredrik Hjelm, a svéd Voi vezérigazgatója nem kertelt: szerinte a Bolt – az európai mobilitási szuperapp – csak felszínesen érti a mikromobilitást. És ha lehetőség nyílna rá, bizony nem zárná ki a cégük mikromobilitási üzletágának felvásárlását.
Szuperapp vagy szuperzűrzavar?
A Bolt egyfajta svájci bicska az európai közlekedésben: fuvarrendelés, étel- és élelmiszerszállítás, autóbérlés – és persze rollerek, bringák. Csakhogy, mint Hjelm rámutatott, a mikromobilitás nem fér bele könnyen ebbe az ökoszisztémába. „Ez nem olyan, mint az ételszállítás, ahol a hálózati hatás működik. A rollert a sarki bolt előtt veszed fel, mert olcsó, kényelmes és ott van. Nem azért, mert a Bolt appját használod másra is.”
Tapasztalat kontra brand
Felvetődött, hogy az emberek talán a márka ismertsége miatt választanak egy szolgáltatást. De Hjelm szerint a mikromobilitásban ez nem elég. „Az élmény és az ár sokkal fontosabb. Az, hogy a jármű stabil, hogy ott van, amikor kell, és nem kell tíz percet sétálnod érte.”
Versenytársak véleménye: a Bolt a veszteségből épít
A panelbeszélgetésen részt vevő más cégvezetők is megszólaltak – nem éppen hízelgően. A Bird társigazgatója, Michael Washinushi szerint a Bolt gyakorlatilag árversenyt folytat, aminek a hátterében a többi üzletág bevételei állnak. „Olcsón adnak rollerezést, hogy letöltsd az alkalmazást. De ez hosszú távon nem fenntartható.”
Washinushi szerint a valódi siker kulcsa az adatvezérelt működés. „Nem az a lényeg, hogy ezer rollert lepakolj egy városban, hanem hogy azokat pontosan oda tedd, ahol éppen szükség van rájuk.”
Profit a sávok mögött
A mikromobilitás nemcsak a városkép része, hanem kemény üzlet is. A Bird 2024-ben 19 millió dolláros korrigált EBITDA-t ért el, míg a Voi 17,9 millióval nyitotta meg első nyereséges évét. A Bolt? Ők nem árultak el részleteket, csak annyit, hogy 2024-ben 2,11 milliárd dolláros bevételt könyveltek el – de a mikromobilitás ebből mekkora szeletet hasít ki, rejtély.
Zárszó: egy roller nem rendszert jelent
Fredrik Hjelm egyébként nem görcsöl túl a kérdésen. Amikor a TechCrunch újabb kérdést küldött neki a Bolt-felvásárlásról, ennyit válaszolt: „Most a Swedish House Mafia koncerten vagyok, majd holnap gondolkodom a Boltról.”
Ez egy új korszak hajnala az európai mikromobilitásban – rollerekkel, adatokkal, és talán fúziókkal. De a végén mindig az dönti el, kié lesz az utca, hogy ki tudja a legjobban, mikor és hol guruljon be az emberek életébe.