Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat

Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat olvasható a mmonline.hu weboldalán.

A hatóság látás- és hallássérült emberek civil szervezeteinek bevonásával mérte fel,…

A teljes cikk itt olvasható:
Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat

Ahogy a mmonline.hu beszámolt ma róla:

A hatóság látás- és hallássérült emberek civil szervezeteinek bevonásával mérte fel, hogy a törvényben előírt, a vakok és gyengénlátók, illetve a siketek és nagyothallók médiabefogadását segítő műszaki megoldásokat (a feliratozást, a jelnyelvi tolmácsolást, valamint az audionarrációt) mennyire ismerik és tartják jónak az érintettek. Egy ezerfős, a teljes lakosságot reprezentáló mintán pedig azt vizsgálták, hogy mennyire népszerű a külföldi filmek eredeti nyelvű vetítésének lehetősége, valamint a gyermekvédelmi funkciók.

A lakossági mintán alapuló kutatás résztvevőinek 88 százaléka tud a kiskorúak védelméhez kapcsolódó korhatár-besorolásról. Jóval kevesebben vannak azok, akik az audionarrációról vagy a külföldi filmek eredeti nyelvű sugárzásának szabályozásáról hallottak (39, illetve 30 százalék). Az ezerfős kutatás válaszadóinak közel fele úgy élte meg, hogy az elmúlt néhány évben nőtt a feliratos műsorok száma, de csak 32 százalékuk érzi úgy, hogy javult a minőségük. Szinkronizált filmeket a nézők 63 százaléka nézne, 37 százalékuk pedig szeretné, ha eredeti nyelven is elérhetőek lennének az alkotások, elsősorban azok, akik idegen nyelven beszélnek vagy épp tanulnak. A vizsgált gyermekvédelmi műszaki lehetőségeket csak a szülők 28 százaléka használja, bár 82 százalékuk jelezte, hogy valamilyen formában ellenőrzi, milyen műsort néz a gyermeke.

A látás- és hallássérültek körében végzett felmérésből kiderül, hogy a szolgáltatók betartják ugyan az előírásokat és elérhetővé teszik a feliratozást, a jelnyelvi tolmácsolást, vagy az audionarrációt, az érintettek jelentős része azonban nem tud ezekről, vagy nem elégedett a megvalósítás minőségével. Az audionarrációt a látássérültek 66 százaléka használta már, de 92 százalékuk szerint túl bonyolult a beállítása.

A tanulmány rámutat arra, hogy fontos cél lehet a műszaki opciók használhatóságának, ismeretének és elterjedésének javítása, és meghatározza a főbb, orvosolandó pontokat is. Az eredményeket a hatóság a törvényi kötelezettségek alá tartozó televíziós csatornáknak is elküldte azzal a céllal, hogy javíthassák szolgáltatásaikat.

A Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat bejegyzés először MMOnline-én jelent meg.

Tovább az eredeti cikkre: Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat

Vélemény, hozzászólás?