Az időzített bomba: Egy vasúti szakasz, amit hat éve újítottak fel
Van valami hátborzongató abban, amikor egy problémát már évekkel ezelőtt megjósolnak, mégis tétlenül hagyjuk, hogy bekövetkezzen. A Veszprém és Ajka közötti vasúti szakasz esete pontosan ilyen. Hat éve, 2018-ban történt az ominózus felújítás, amely már akkor is csak részmegoldásokat kínált. A kivitelező figyelmeztetett: a szivárgó vízszakaszok miatt további munkák szükségesek. Ennek ellenére az utóbbi években nem történt érdemi beavatkozás, és most 2024 decemberében a MÁV kénytelen volt teljesen lezárni a szakaszt. Az alépítmény állapota ugyanis annyira leromlott, hogy azonnali intézkedésre volt szükség.
A problémák gyökere: Szivárgó vízek és tervezési hiányosságok
A történet azonban nem 2018-ban kezdődött. Az 1950-es években épült pálya már évtizedekkel ezelőtt megmutatta gyengeségeit. Az alépítmény gyenge teherbírású salakból készült, amit a környező forrásvizek és rétegvizek rendszeresen eláztattak. Az eredmény? Süllyedések, repedések, és egy vasúti szakasz, amely egyre kevésbé bírta el a forgalmat. A 2018-as felújítás során ugyan modern alépítményt építettek, de a költségvetés hiánya miatt nem tudtak minden problémát orvosolni. A szivárgások jelentős része például továbbra is megoldatlan maradt.
Miért most robbant a helyzet?
A MÁV csak 2023 novemberében írt ki közbeszerzést a szivárgó víz kezelése érdekében. Addigra viszont a helyzet már olyan súlyossá vált, hogy a pálya bizonyos szakaszain hónapok óta 10 km/h sebességkorlátozást kellett bevezetni. Ez nemcsak az utasok türelmét, hanem a közlekedési rendszer hatékonyságát is próbára tette. A végső lökést az adta, hogy az alépítmény állapota kritikussá vált, ezért a teljes szakaszt le kellett zárni. A munkálatok várhatóan hat hónapig tartanak majd, de a helyzet rávilágít egy szélesebb problémára: a vasúti infrastruktúra karbantartásának krónikus hiányosságaira.
Túl későn jövő döntések és politikai felelősség
Nem kerülhetjük meg a politikai összefüggéseket sem. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Facebook-bejegyzésben kritizálta a döntéshozókat, különösen Lázár János építési és közlekedési minisztert. Felidézte Lázár egyik híres mondatát: „Most a vidék jön!”, majd keserű iróniával hozzátette: „Nem sejtettük, hogy így érti.” Vitézy szerint a költségcsökkentések és a nagyberuházások elhalasztása vezetett oda, hogy a Dunántúl egyik fontos vasútvonalán ilyen mértékű károk alakulhattak ki.
Hogyan tovább?
A mostani események ismét rámutattak arra, hogy a hosszú távú, előrelátó karbantartási stratégiák nemcsak szükségesek, hanem elengedhetetlenek. A Veszprém–Ajka vasútvonal esete intő példa arra, hogy mi történik, ha a problémákat a szőnyeg alá söpörjük. Az előttünk álló hónapokban folytatódik a felújítás, de az igazi kérdés az, hogy a jövőben képesek leszünk-e tanulni ezekből a hibákból.