Veszélyes áruk vasúti fuvarozása – a RID 2025 aktualitásai

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

Veszélyes áruk vasúti fuvarozása – a RID 2025 aktualitásai olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

A 2023-as RID alapján 2025. június 30-ig lehet veszélyes árut vasúton…

A teljes cikk itt olvasható:
Veszélyes áruk vasúti fuvarozása – a RID 2025 aktualitásai

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

A 2023-as RID alapján 2025. június 30-ig lehet veszélyes árut vasúton szállítani nemzetközi viszonylatban, ettől az időponttól már a 2025. január 1-jétől hatályos, ám az alkalmazásban féléves átmeneti időszakot biztosító új előírásokat kell figyelembe venni. A részleteket Privóczki Róbert, a HVESZ ügyvezetője ismertette a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.

A piaci szereplőknek a jelenlegi átmeneti időszakban alkalmazniuk kell egy plusz fuvarokmány-bejegyzést, ami arról szól, hogy még a 2023-as jogszabály alapján szolgáltatnak. Privóczki Róbert előadásában elmondta, hogy érdemes erre nagy gondot fordítani, mert az előírás elmulasztása bírságot von maga után.

2025. január 1-jétől 11 új UN-számot vezettek be. A szakember felhívta a figyelmet a lítiumos járművekhez és akkumulátorokhoz használható, szórásos elven működő tűzoltó berendezésre, amely ködpaplant von az égő jármű köré, így elszeparálja a környezetétől, és megakadályozza a tűz továbbterjedését. A berendezés 2 UN-számot is kapott; a benne lévő pirotechnikai patrontól függ, hogy melyik osztályba sorolják.

Külön UN-számmal jelölik a nátrium-ion-akkumulátorokat és az ezekkel hajtott járműveket, amiből az előadó azt a következtetést vonta le, hogy az unióban már a lítiumion nátriumionnal való kiváltásán gondolkodnak az akkumulátorgyártók. Előnyük, hogy kevésbé tűzveszélyesek, és már a biztonságos szállításukra vonatkozó előírások is szerepelnek a jogszabályban. A nátriumionos termékek jelen pillanatban a napelemes technológiában energiatároló elemként funkcionálnak, de járműbe építve ma még nem jellemző a használatuk.

Szintén önálló UN-szám jelöli a félvezetőgyártáshoz szükséges diszilán nevű veszélyes árut, amit az indokolt, hogy az utóbbi években hatalmas a kereslet a félvezetők iránt, így a gyártásukhoz felhasznált alapanyagok szállítása is jelentősen megnőtt. A tervek szerint a lázmérőkbe, fénycsövekbe stb. a higany helyett galliumot töltenek ezentúl, ezért szabályozni kellett a galliumtartalmú termékek szállítását is, amelyekre ugyancsak külön UN-szám vonatkozik. Miként a trifluorometil-tetrazol-nátrium sóra, amely egy rovarölő szer előanyaga (prekurzora), egyébként pedig robbanóanyag (azonban megfelelő környezetben, acetonban szállítva elveszíti ezt a tulajdonságát).

Az útépítési munkák vagy építmények, épületek azbesztmentesítése során keletkező hulladékok szállítását ettől az évtől új előírások szabályozzák, rendkívüli módon megnehezítve ezen anyagok ömlesztett áruként való fuvarozását mind vasúton, mind közúton. Az ilyen hulladékokat kategorizálva – útépítési munkálatok hulladékai, szennyezett talaj és tárgy, sérült szerkezetekből vagy épületekből, illetve építmények és épületek felújításából származó, nem csomagolható hulladékok – lehet szállítani, közvetlenül a keletkezés helyétől a végleges hulladéklerakó (ártalmatlanító) létesítménybe, teljes rakományként, más hulladékokkal nem összekeverve, külön fuvarokmány-bejegyzéssel, szigorú követelményeknek megfelelő konténerzsákokban. A zsákoknak teljesen ki kell tölteni a jármű belsejét; nem mindegy, hogy ki gyártja azokat, milyen zárási technikával, szigeteléssel és gyártási tanúsítvánnyal készülnek, hogyan kell lerakni a kocsiból, illetve felrakni a kocsira.

Új követelmények vonatkoznak a vasúti kocsik jelölésére – megjelent a 13. és 15. számú tolatási bárca – és a szállítási okmányokra, mivel a digitalizáció a veszélyesáru-fuvarozást is érinti. Ausztria, Németország, Franciaország és Olaszország már a gyakorlatban is alkalmazza az elektronikus áruszállítási információs rendszert (e-FTI), bár egyelőre csak közúton. Az uniós szintű indulás – közúton és vasúton egyaránt – az eredetileg tervezett 2025. augusztus helyett 2026. decemberben várható.

A veszélyes árukra vonatkozó információknak a szállítás során elérhetőeknek kell lenniük oly módon, hogy a dokumentációban azonosítható legyen a kocsinkénti veszélyes áru és maga a kocsi. Ha a veszélyes árut nagykonténerben, tankkonténerben, mobiltartányban vagy közúti járműben szállítják, ezt a fuvarokmányban is fel kell tüntetni, és az árukra vonatkozó információkat nagykonténerenként, tankkonténerenként, mobiltartányonként, illetve közúti járművenként kell megadni.

Privóczki Róbert a RID változásától függetlenül felvetette a szennyezett tartánykocsik kezelésének problémáját. Mint mondta, ha az üres, tisztítatlan tartányok, battériás kocsik és MEG-konténerek nincsenek ugyanúgy lezárva és nem ugyanannyira tömítettek, mintha töltve lennének, és ezért nem felelnek meg a RID előírásainak, a megfelelő biztonságot szem előtt tartva a legközelebbi alkalmas helyre szállíthatók, ahol a tisztítás vagy javítás elvégezhető. Ebben az esetben a következő kiegészítő bejegyzést kell a fuvarokmányba írni: „A 4.3.2.4.3 pont szerinti fuvarozás”. A HVESZ tapasztalata szerint ennek nemzetközi megítélése eltérő lehet az egyes tagállamokban.

Tovább az eredeti cikkre: Veszélyes áruk vasúti fuvarozása – a RID 2025 aktualitásai

Vélemény, hozzászólás?