Új töltőállomás a fuvarozók szolgálatában – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary Regionális B2B üzletágvezetőjével, valamint Galambos Tamással és Galambos Balázzsal, a Galambos Logistic ügyvezetőivel

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

Új töltőállomás a fuvarozók szolgálatában – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary Regionális B2B üzletágvezetőjével, valamint Galambos Tamással és Galambos Balázzsal, a Galambos Logistic ügyvezetőivel olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Ünnepélyes keretek között, szeptember 3-án adták át a Shell harmadik kamionos…

A teljes cikk itt olvasható:
Új töltőállomás a fuvarozók szolgálatában – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary Regionális B2B üzletágvezetőjével, valamint Galambos Tamással és Galambos Balázzsal, a Galambos Logistic ügyvezetőivel

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Ünnepélyes keretek között, szeptember 3-án adták át a Shell harmadik kamionos gyorskútját Vépen. Az M86-os gyorsforgalmi út mellett megvalósult beruházás hiánypótló fejlesztésnek tekinthető, hiszen azon a szakaszon kevés töltőállomás áll rendelkezésre. A fejlesztés kapcsán a beruházó és az üzemeltetőpartner képviselőit is kérdeztük.

– Ez már a 3., kifejezetten kamionosok számára épített Shell-kút. Milyen technikai paraméterekkel rendelkezik?

Volyánszki Zsolt (V. Zs.): – A Shell Hungary már nem először hajt végre a hazai fuvarozókat támogató fejlesztést. A most átadott töltőállomás egy komplex stratégia része, amelynek célja, hogy gyors, gazdaságos és hatékony megoldásokat kínáljon a fuvarozók számára. A létesítményt kifejezetten a 3,5 tonna feletti kamionok, azon belül is a Shell-kártyával rendelkező üzleti ügyfelek számára alakítottuk ki, alapvetően Shell FuelSave Diesel üzemanyag és AdBlue értékesítésére, szem előtt tartva a gyors és kényelmes tankolás igényét: a hét minden napján, 0–24 óra között nyitva van, és önkiszolgáló rendszerben működik. A Galambos Holding telephelyén, az M86-os gyorsforgalmi út vépi leágazójánál található; ez azért fontos, mert egyébként ezen az úton nincs kút, eddig senki nem vállalta ezt a beruházást. Lényeges, hogy a fejlesztés azért is kapott zöld lámpát nálunk, mert a személyautókat és kamionokat egyaránt kiszolgáló szombathelyi kút már nem bírta azt a forgalmat, ami rá nehezedett. A most átadott vépi kúton 6 beállást alakítottunk ki, így nem torlódik fel a forgalom a főútig. Ha valaki tele szeretné tankolni a teherautót AdBlue-val, illetve gázolajjal, akkor legfeljebb 15 perc alatt végezhet, ami azt jelenti, hogy a töltőállomás negyedóránként 6 teherautót tud kezelni. Vagyis ha valaki a 8–10. helyen áll a sorban, akkor is nagyjából fél órán belül sorra tud kerülni. Minden beállás úgy lett kialakítva, hogy mindkét oldalról tankolható legyen a teherautó, ez igaz az AdBlue-ra is. Fontos tervezési szempont volt továbbá a bővíthetőség; a tervrajzon további 2 sávval is számoltunk.

– Hogyan tudja kivenni a részét ez a kút később a fuvarozás dekarbonizációjából?

V. Zs.: – A HVO használatát már most is nagyon sok fuvarozótól megkövetelik ebben a régióban. Éppen ezért mi úgy készülünk, hogy ez a kérdés a közeljövőben még inkább fontossá válik. Úgy terveztük ezt a kutat, hogy a HVO alapjai már megvannak, beépítettük a pisztolyokat és a szükséges csöveket is. Amint Magyarországon a jogszabályi környezet lehetővé teszi ennek az üzemanyagnak az értékesítését, ez a töltőállomás viszonylag könnyen felkészíthető erre az üzemre.

– Véleménye szerint mikortól tankolhatnak HVO-t a fuvarozók Magyarországon?

V. Zs.: – Nem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, mert ezt nagyon nehéz megmondani. Annyi bizonyos, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetségen belül működik egy munkacsoport, amely kifejezetten a HVO bevezethetőségén dolgozik az összes tagvállalattal együtt. Hogy milyen sebességgel tudunk haladni, arra nekem kevésbé van ráhatásom. Azt viszont fontosnak tartom kiemelni, hogy a nyomás egyre nagyobb a fuvarozókon a megrendelők részéről, tehát valamit fel kell tudni mutatni. Az egyik megoldás lehetne a cseppfolyósított földgáz (LNG), de a hazai tapasztalatok alapján úgy látjuk, hogy erre még kevésbé van igény. Ha a HVO-nak meglesz a jogszabályi háttere, akkor ez egy viszonylag gyorsan értékesíthető üzemanyag lesz. Bízom benne, hogy mielőbb lehet majd HVO-t tankolni Magyarországon.

– Milyen más létesítményeik jöttek létre kifejezetten a fuvarozóknak?

V. Zs.: – A most átadott új kúttal együtt jelenleg összesen 198 töltőállomásunk van Magyarországon. Túlnyomó részben vegyes kutakról van szó, a teherautók mellett személyautók is tudnak rajtuk tankolni. Van viszont 69 olyan állomásunk, amelyek a kamionbarát hálózatba tartoznak. Ezek a nagy méretű teherautók számára könnyedén megközelíthetők, nagynyomású töltőoszlopokkal rendelkeznek, nem utolsósorban pedig AdBlue-adalékanyag is vételezhető rajtuk. Elsősorban a fontosabb tranzitútvonalak mentén találhatók, a hálózattal így a teljes országot le tudjuk fenni. A forgalom szempontjából persze vannak különbségek, mert az átmenő tranzitforgalom a nyugat-magyarországi régióban értelemszerűen erősebb, mint mondjuk a keleti országrészben. Jelenleg 3 olyan töltőállomás van – Becsehely, Mosonmagyaróvár és Vép –, amelyet teljes egészében személyzet nélkül üzemeltetünk.

– Számíthatnak-e még a fuvarozók a közeljövőben hasonló töltőállomásokra?

V. Zs.: – Igen, a legnagyobb ügyfél-elégedettség érdekében fokozatosan fejlesztjük a hálózatunkat. Nyilván az az alap, hogy mindenhol legyen elérhető közelségben töltőállomás számukra. Ezenfelül cél, hogy a már meglévőket is fejlesszük legalább annyival, hogy minden állomáson legyen AdBlue. Ez a mai fuvarozói világban már szinte elkerülhetetlen. Ebbe a koncepcióba és stratégiába beleillik a vépi töltőállomás. Bizakodó vagyok a jövőjével és az itt racionalizálódó forgalommal kapcsolatban.

– Milyen előnyt jelent a Galambos Logistic számára, hogy már egy üzemanyag-állomás is elérhető helyben, a raktáruk mellett?

Galambos Balázs (G. B.): – A fuvarozás szempontjából kedvező, hiszen jelentős mértékben csökkenti a tankoláshoz köthető költségeinket. A flottánk 70 autós, számottevő megtakarításról beszélünk. Szerintem a cégünk egyik sikerét az adja, hogy mi sokszor a napi működésben belülről látjuk, hogy milyen igények merülnek fel, így gyorsan tudunk reagálni rájuk. A munkavállalók kényelme a mai világban rendkívül fontos, és itt azonnal, a telephely mellett tud tankolni, utána már le is rakhatja a kamionját, és haza is mehet, nem kell erre pluszidőt fordítania. Ez bizony egy sofőrfelvételnél pozitív jellemző a mi javunkra, de ugyanezt tudom elmondani a szervizzel kapcsolatban is: nem kell máshová vinni az autót, hanem este, hazaérkezéskor le tudja adni a járművet. Mindent összevetve a napi üzemeltetéssel kapcsolatos várakozási idők jelentősen le tudnak csökkenni, ennek nyomán kedvezőbb feltételekkel tudunk állást kínálni a sofőrök számára.

Galambos Tamás (G. T.): – A kút megvalósulása annak is köszönhető, hogy felismertük a több lábon állás előnyeit. Az, hogy a Scaniával és a Shellel is tudtunk kötni hosszú távú bérleti szerződést, a mai bizonytalan helyzetben kulcsfontosságú tényező. A működési modellünkben természetesen megvan a maga helye ennek. A Galambos Logistic mellett korábban létrejött az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Galambos Holding és a cégcsoport összes többi tagjának működési platformot (könyvelés, bérszámfejtés, minőségbiztosítás) biztosító Galambos Office. A kúthoz és a szervizhez köthető beruházások úgy zajlottak le, hogy a holding saját tulajdonában lévő területen, saját erőforrásból megépítette ezeket az ingatlanokat, amelyeket használatra bérbe tudott adni. Ez a mostani kútátadás azonban nemcsak a cégünknek kínál előnyöket, hanem kényelmi szolgáltatásokat azoknak is, akik részt vesznek az itteni tranzitforgalomban: aki ide betér, tud tankolni, mexikói étteremben étkezni és tisztálkodni, magyarul ki tudja venni a törvényben előírt pihenőt is. Akadnak aztán olyan vendégek is – körülbelül 28–30 kamion éjszakánként –, akik az itteni őrzött parkolóban veszik ki a nagypihenőjüket.

– Minek köszönhető, hogy a mosdóban lengyel feliratok is vannak?

G. B.: – Az itt pihenő vendégeink 80 százaléka lengyel, a lengyel–spanyol tranzitforgalom például ezen a szakaszon vezet át. Nagyon sok olyan fuvar van, ahol az egy sofőrre jutó vezetési idő éppen ezen a környéken fogy el. Érdekesség, hogy nyáron a bevételünk nagy részét az teszi ki, hogy a lengyel sofőrök mennek Horvátországba nyaralni, és itt állnak meg a családjukkal egy kis pihenőre.

– A HVO mint üzemanyag Önök számára mennyire jelenthet vonzó alternatívát?

G. B.: – Azt gondolom, hogy egyre több megrendelő várja el ennek elérhetőségét. Nekünk is van már jelenleg olyan fuvarozási szerződésünk, amely megköveteli ezt. A megbízók az üzemanyag-felhasználással, ezáltal pedig a károsanyag-kibocsátással járó minősítéseket kőkeményen bevasalják rajtunk, tehát be kell mutatnunk, hogy mennyi HVO-t vásároltunk. Így mi is nagyon várjuk ennek a bevezetését.

G. T.: – Az igazán nagy multicégek, akik folyamatosan tendereztetik az éves volumenüket, rendre beleteszik ezt a kitételt. Sajnos, itthon jogszabályilag még nem rendezett, hogy hogyan lehetne HVO-t értékesíteni, de azért a környező országokban sem elérhető még mindenhol. Sajnos, sokszor előfordul, hogy egy fuvartenderen nem tudunk elindulni, mert nem jutunk hozzá normális áron a HVO-hoz. Más szempontból is fontos lehet ez az üzemanyag: most egy tankolásnál 1 kamion 1000 kilométerre elegendő gázolajat tud felvenni, miközben 24–28 liter/100 km-es fogyasztási értéknél ez majdnem 4 ezer kilométerre elegendő HVO lehetne. Számunkra tehát abszolút versenyhátrány, hogy nálunk még nincs rendezve ennek az üzemanyagnak a jogszabályi háttere.

 

CÉGNÉVJEGY

A Galambos-cégcsoport családi vállalkozásként indult 1991-ben, amikor Galambos Gyula egy használt teherautóval megalapította a nemzetközi árufuvarozásra szánt céget. Galambos Tamás 1993-ban csatlakozott fuvarszervezőként, öccse pedig 1995-ben kezdett el dolgozni itt gépjárművezetőként. 2003-ban az alapító nyugdíjba vonult, majd némi átszervezés következett, és a Galambos testvérek belevágtak a logisztikába is: 2006-ban vásárolták meg a vépi telephelyet, ahol egy logisztikai bázist építettek ki. 2020-tól a logisztikai tevékenységet átcsoportosították Szombathelyre egy 14,5 hektáros területre, így ma a vépi Galambos Logisztikai Parkban egy 25 ezer négyzetméteres raktár, kamionparkoló, étterem, szerviz és immár kamionos töltőállomás is működik.

 

Aranyi Péter

Tovább az eredeti cikkre: Új töltőállomás a fuvarozók szolgálatában – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary Regionális B2B üzletágvezetőjével, valamint Galambos Tamással és Galambos Balázzsal, a Galambos Logistic ügyvezetőivel

Vélemény, hozzászólás?