„Támogatjuk a fuvarozókat” – interjú Ujszászi Ferenccel, a DAF Hungary ügyvezetőjével

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

„Támogatjuk a fuvarozókat” – interjú Ujszászi Ferenccel, a DAF Hungary ügyvezetőjével olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Az európai haszonjárműgyártók nincsenek könnyű helyzetben, hiszen egyszerre kell csökkenteni gyártmányaik…

A teljes cikk itt olvasható:
„Támogatjuk a fuvarozókat” – interjú Ujszászi Ferenccel, a DAF Hungary ügyvezetőjével

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Az európai haszonjárműgyártók nincsenek könnyű helyzetben, hiszen egyszerre kell csökkenteni gyártmányaik károsanyag-kibocsátását, illetve helytállni egy olyan turbulens piaci környezetben, amelyet a gazdasági visszaesés okoz. A DAF nem áll „feltartott kézzel” a rajtvonalhoz: további fejlesztésekkel kívánja szolgálni a fuvarozók mindennapi boldogulását. Emellett limitált szériás vontatókkal lepi meg a rajongóit.

– Hogyan értékelné az idei I. negyedévet a nehézkategóriás tehergépjárművek kategóriájában?  

– Ezek a számaink alapvetően alacsonyabbak az előző év hasonló időszakához képest. 2025 első három hónapjában 1082 darab jármű talált gazdára a nehézkategóriában, ami 21,8 százalékkal kevesebb a tavalyi I. negyedévi teljesítménynél. Ez számos tényezőnek köszönhető. Egyrészt nagyon sok fuvarozó kivár. Jelentősen kisebbek a szállítandó mennyiségek, a költségek pedig folyamatosan nőnek. Néhol tudnak emelni fuvardíjat, néhol pedig csak szinten tartják magukat az árak emelésével. Másfelől 2020–2021 között a tehergépjárművek jelentősen drágultak, és ezek az eszközök most váltak csereéretté. Mivel a tulajdonosok nagyon nagy áron tudták ezeket megvásárolni, most a könyveikben is nagyon magas értéken szerepelnek. Ezzel szemben pedig a használt tehergépkocsik árszintje is jóval a 2022-es érték alatt van. Ez azt eredményezi, hogy ha ezektől az eszközöktől megválnának, akkor egyösszegű veszteséget kellene elszámolniuk. Tekintettel arra, hogy az elmúlt évben is meglehetősen küzdelmes volt a fuvarozók élete, így számos cég nullás vagy mínuszos főkönyveket tud kiállítani, ezért ezt a veszteséget nem tudják elkönyvelni. Új autók beszerzésénél a bankok erőteljesen megvizsgálják, hogy milyen hitelkonstrukcióban tudják finanszírozni a beszerzéseiket. Korábban a Demján Sándor Növekedési Program támogatta kis- és középkategóriás teherautók beszerzését, de az tavaly kifutott. Ami pozitív, hogy most rendelkezésre áll egy Eximbank által nyújtott lehetőség, amivel körülbelül 2,5–3 százalék közötti euróalapú finanszírozást tudnak elérni. Ettől várunk egy pici bővülést.

– Ezeket az eredményeket figyelembe véve milyennek ígérkezik az év többi része?

– Azt gondolom, hogy bár a helyzet most nem túl rózsás, de a következő 3 negyedévvel kapcsolatban jó esély van arra, hogy az előző évi számokat hozni tudjuk. Úgy látom, hogy a piac is ebbe az irányba megy. Nagyon sok fejlesztés van mindenkinél, tekintettel arra, hogy a haszongépjármű-gyártóknak erre az évre 15 százalékkal kell mérsékelniük a gyártmányaik szén-dioxid-kibocsátását, 2030-ra pedig további 35 százalékos csökkentést kell végrehajtaniuk. Azt látjuk, hogy majdnem minden cég elérte, vagy el fogja érni ezt a célkitűzést. Az igazi kihívás a gyártók számára az elkövetkezendő időszak lesz, amikor további jelentős csökkentést kell véghezvinni. Ezzel kapcsolatban úgy vélem, hogy az Európai Unióban újra fogják gondolni ezeket a célkitűzéseket. Ha ez mégsem történik meg, akkor még több elektromos járművet kell a piacra dobni. Ez a becsléseink alapján azt jelenti, hogy 2030-ra az elektromos teherautóknak el kell érniük a 20–30 százalékos részesedést, vagyis minden harmadik regisztrált autónak elektromosnak kell lennie. Mi alapvetően azt látjuk, hogy szükség lesz rájuk, de elsősorban inkább a rövid távú, leginkább disztribúciós árufuvarozásban. A távolsági áruszállítás terén pedig inkább másfajta hajtásláncban kell gondolkodni; szóba jöhet a hibrid vonal vagy a hidrogénhajtás.

– A jelenlegi piaci helyzeten leginkább az segítene, ha élénkülne a kereslet. Miért érdemes mégis pont most fejlesztésben gondolkodniuk a fuvarozóknak?

– Vitathatatlan, hogy be kell indulnia az új teherjárművek értékesítésének. A legfőbb vonzerejük az lehet, hogy a 4–5 évvel ezelőtti modellekhez képest is legalább 10–15 százalékos fogyasztáscsökkentés érhető el velük. Ha éves szinten 100–130 ezer kilométeres futásteljesítményt nézünk, akkor 10 százalékkal számolva 2–2,5 literes üzemanyag-csökkentést tudnak elérni egy 5 évvel ezelőtti konstrukcióhoz képest. Ez 1500–2000 EUR/liter/év megtakarítást jelenthet. Nemrég a 21. Fuvarozó Vállalkozók Farsangi Bálján adtuk át Az év fuvarozója: Zöld Flotta Díjat, amelyet a Karzol-Trans Kft. nyert el, amely egy járműre vetítve, éves szinten átlagosan több mint 2 literrel csökkentette az üzemanyag-felhasználását – mindezt a flotta felfrissítésével. Fontos hozzátennem: ha valaki mostanában kíván DAF teherautót vagy vontatót rendelni, akkor 8 hetes szállítási határidővel kell számolnia, ami természetesen függ a specifikációtól.

– Milyen aktivitásokkal készül a DAF Trucks erre az évre?

– A legfontosabb, hogy kihoztunk egy limitált szériás vontatót, Sapphire Edition néven. Ez nemcsak szép, hanem nagyon gazdag felszereltségű jármű. Hozzánk a 72. legyártott változat érkezett a 100 darabos kollekcióból, amit bárki megvásárolhat. Ezenfelül még 1–2 darab elérhető belőle rendelésre. Idén alapvetően ügyfélrendezvényekkel, illetve DAF múzeum- és gyárlátogatásokkal szeretnénk kedveskedni a partnereinknek, de minden bizonnyal jelen leszünk a kamionos találkozókon is. Azt láttam Hollandiában, hogy számukra a DAF egy nemzeti kincs. Ezt akkor tapasztaltam meg igazán, amikor ellátogattam a gyár saját múzeumába, ahol egykori, immáron nyugdíjaskorú DAF-dolgozók tevékenykednek önkéntes alapon. Nagyon jó volt nézni, hogy a márka honnan hova jutott el, illetve hogy milyen erős a dolgozók lojalitása a márka iránt. Véleményem szerint hatalmas helyzeti előnyünk, hogy sok munkavállalónk jelentős szakmai tapasztalattal rendelkezik, továbbá hogy sokan már 20–25 éve a cég kötelékeiben dolgoznak. Ez garantálja a szolgáltatásaink magas minőségét, és fontos hozzáadott értéknek tekinthető.

– Várható-e a DAF márkakereskedői hálózatának vagy a márka által kínált szolgáltatásoknak a bővítése az idei esztendőben?

– Ahhoz, hogy tudjuk támogatni a nagyon kiélezett versenyben boldogulni kényszerülő fuvarozókat, az kell, hogy az autók mindig rendelkezésre álljanak. Az elmúlt években általában csak normál munkaidőben voltak nyitva a szervizek, hétvégén nem. Mi gyakorlatilag elsőként vezettük be a szombati nyitva tartást, tavaly pedig a vasárnap is szerviznappá vált. Terveink között szerepel, hogy 0–24-ben leszünk nyitva a márkaszervizekben azért, hogy ha valakinek kötelező szervize vagy kényszerű javítása esedékes, akkor hétvégén meg tudja oldani. Olyankor a járművek általában nem futnának egyébként sem, így a fuvarozót nem éri veszteség a kiesés miatt. A mi szempontunkból nagyon előnyös, hogy Magyarországon van a DAF közép-kelet-európai alkatrészelosztó központja. Gyakorlatilag aznapi szállítással tudjuk átadni a megrendelt alkatrészek 99,5 százalékát, ezzel is gyorsítva, hogy az autók minél hamarabb kikerüljenek a szervizből és haladhassanak az utakon. Vannak terveink arra vonatkozóan, hogy a budapesti telephelyet bővítsük: újabb munkaállomásokat tervezünk kialakítani, illetve a meglévőket szeretnénk korszerűsíteni. További célunk 2025-re létrehozni a térségünk egyik legnagyobb használttehergépkocsi-telephelyét, ezért is vásároltuk meg a mögöttünk lévő területet.

– Ez egyedülálló a DAF szempontjából?

– Ebben a régióban tulajdonképpen szükséges létrehozni egy ilyen központot. A tőlünk keletebbről érkező ügyfeleknek így nem kell messzebb utazniuk, ha jó minőségű használt vontatókat szeretnének vásárolni. A kínálatban egyrészt a Magyarországról visszavásárolt, másrészt pedig a külföldről – leginkább a régióból – érkező használt vontatók és teherautók lesznek megtalálhatók. Ezekre garanciát fogunk vállalni, és lehet majd kötni rájuk karbantartási szerződést is.

– Nemrég beültem egy olyan DAF vontatóba, amely teljesíti a Londonban érvényben lévő Direct Vision Standard legszigorúbb előírásait is. Hogy látja: várható, hogy más európai nagyvárosok is bevezetnek ilyen szabályokat?

– Tavaly év végén jelent meg a 2025-ös modellévbe tartozó járműcsaládunk, ami továbbfejlesztett verziója a korábbi NGD-knek. Ezen hajtáslánccal kapcsolatos fejlesztéseket hajtottunk végre, ezáltal körülbelül 3 százalékos üzemanyag-megtakarítást sikerült elérni, emellett integráltuk az ADAS-rendszerek legfejlettebb megoldásait. Az említett előírásokkal kapcsolatban azért sikerült 5 csillagos minősítést elérni, mert a 2025-ös modellévbe tartozó járműveink több fontos technológiai újítással vannak felvértezve. Ezek közé tartozik az utas-oldali ajtóban, az oldalablak alá épített ablak, a moziszékszerű, felhajtható ülőpárnával ellátott utasülés, az alacsonyabb műszerfal, továbbá a nagyobb szélvédő, amelynek köszönhetően a sofőrnek jobb kilátása nyílik a jármű környezetére. De említhetném még a külső érzékelőket és kamerarendszereket is, amelyek ugyancsak hozzájárulnak a holtterek csökkentéséhez. Azt gondolom, hogy a teherautók holttereinek csökkentésére vonatkozó előírásokat előbb-utóbb az összes európai nagyvárosban bevezetik; Budapest sem fogja elkerülni ezt a szabályozási rendszert. Szükség van arra, hogy környezetbarát és biztonságos teherautók közlekedjenek a nagyvárosokban.

– Hogyan támogatja tehát a fuvarozókat a DAF?

– Mi évről évre folyamatos, innovatív fejlesztésekkel segítjük a gépjárművezetőket és a fuvarozókat. Ennek köszönhetően jól üzemeltethető, költséghatékony, optimalizált üzemanyag-fogyasztással rendelkező teherautókkal teljesíthetik a megbízóik szállítási feladatait. Mindemellett a professzionális, ügyfélbarát, a napi operációhoz rugalmasan alkalmazkodó szervizhálózattal szeretnénk hozzájárulni a fuvarozók sikereihez, hiszen az ő eredményességük és elégedettségük számunkra mindennél többet ér.

 

Aranyi Péter

Tovább az eredeti cikkre: „Támogatjuk a fuvarozókat” – interjú Ujszászi Ferenccel, a DAF Hungary ügyvezetőjével

Vélemény, hozzászólás?