Posta vagy nem posta, ez itt a kérdés olvasható a bdpst24.hu weboldalán.
Vajon a vásárlók is rosszul járnak, vagy csak a webáruházak feje…
A teljes cikk itt olvasható:
Posta vagy nem posta, ez itt a kérdés
Ahogy a bdpst24.hu beszámolt ma róla:
- Vajon a vásárlók is rosszul járnak, vagy csak a webáruházak feje fog főni?
Ez az a kérdés, ami jelenleg minden webáruházzal rendelkező piaci szereplőt lázban tart. Ugyanis egy jogszabályi változás értelmében azoknak a hazai vállalkozóknak, akik webshoppal is rendelkeznek, 2024. március 28. után kötelező lesz a Magyar Posta csomagkézbesítő szolgáltatását is felajánlaniuk az online rendelések során. Ez a változás nem csupán azoknak okozhat bonyodalmat, akik eddig nem álltak szerződésben a Magyar Postával, hanem azok számára is, akik eddig is velük szállítottak. „Komoly kérdés lehet, hogy az eddigi postai minőség mennyire fog romlani a hirtelen drasztikusan megnövekvő csomagszámnak köszönhetően. Mivel jelenleg nincs látványos toborzás, így hirtelenjében teljesen össze is omolhatna a szolgáltatásuk” – hívta fel a figyelmet Jánvári András, webkereskedelmi szakértő.
Egyelőre nem egyértelműek a részletek
„Pillanatnyilag nehéz megmondani, hogy pontosan mire szerződhetnek le a webáruházak, ugyanis a Posta által kiküldött körlevélben számos olyan részlet szerepel, amit valószínűleg mindenki máshogyan fog értelmezni. Például az árakkal kapcsolatban kérdéses, hogy a kiküldött árak azok, amiért a webáruház kapja a szolgáltatást? Vagy ennyiért is kell neki is értékesítenie azt? Azok, akik eddig súlyt nem határoztak meg a termékeinél, hogyan kalkulálhatnak a rendszerrel?” – mutatott rá a rendszer egyelőre fennálló gyengeségeire Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
Manapság már csak igen ritka esetben ad fel bárki kézzel kiállított számlával csomagokat, többségében ugyanis rendszerek adnak át adatokat egymásnak, tehát például a vállalatirányítási rendszer össze van kötve a weboldallal és a futárszolgálattal is. „Ha új futárszolgálatot kell bevezetni, azt a komplex rendszerek esetében hosszabb idő lefejleszteni, illetve szinkronizálni. Ez még abban az esetben sem túl gyors, ha egy vállalkozás ezt saját magának akarja megoldani” – részletezte a szakértő. „A multi-vitamin.hu webáruházunk a nevéből adódóan is főként vitaminokat értékesít, így a csomagjaink többsége kicsi méretű, sokszor légpárnás tasakban feladott. Van olyan szolgáltató, aki külön kezeli ezeket a kicsi csomagokat és emiatt nem nagyon sérülnek, ám a Postánál legjobb tudomásunk szerint ez egyelőre nem így történik” – tette hozzá Jánvári András.
Értelmezhetetlenek a feltételek
A webáruházak és a szállító cégek volumenekre szerződnek, ez alapján határozzák meg az árakat. Amennyiben nem valósul meg a vállalt darabszám 80%-a, a szállító plusz díjat számíthat fel. A cégek azért választják webáruházuk szolgáltatásához egyik vagy másik szállítót, mert az ő tevékenységüket találják a legjobbnak. „Az utóbbi években több szállítócéggel is együtt dolgoztunk, amelyek közül van olyan szereplő, aki jelentős saját futárállománnyal rendelkezik, emellett folyamatosan a raktárfejlesztések. Nem lehet azt mondani, hogy soha nincs gond, azonban a vásárlói oldalról érkező visszajelzések alapján is rengeteg a pozitív tapasztalat. Előfordulhat, hogy lehetne olcsóbb árra is szerződni bizonyos cégekkel, mégsem tesszük meg eddig, mert szeretnénk biztos minőségű szolgáltatást” – emelte ki a szakértő. „A Posta által kiküldött február 16-i hírlevél alapján amennyiben valakinek van szerződése, eltérhet az általuk feltüntetett áraktól, azonban szerződés nélkül köteles ezeket közölni. Ez felveti persze a kérdést, ha nincs szerződésünk egy adott céggel, akkor milyen jogon határozhatja meg, hogy bárkinek, hogy milyen áron kínálhat egy szolgáltatást. Mindezt egyébként a kormányrendelet sem tartalmazza, tehát vagy utólag akarják még ezt módosítani, vagy jogszerűtlen és megtévesztő ezt leírni” – tette hozzá Jánvári András.
Ismét a külföldről üzemelő webáruházaknak kedvezhetnek
„Egyelőre abban sem lehetünk biztosak, hogy mi lesz a külföldről üzemelő webáruházak sorsa, tehát azok a webáruházak, amelyek magyar nyelven működnek, Magyarországra szállítanak, azonban külföldön van a raktáruk, onnan szállítanak. Természetesen az nem lenne fair, amennyiben csak a hazánkból szállító webáruházaknak lenne kötelező a Posta szolgáltatását használni, annak pedig, aki külföldről szállít, nem. Ha pedig mégis vonatkozik rájuk is a szabályozás, akkor kérdéses, hogy ezt a gyakorlatban hogyan lehet megvalósítani” – részletezte a szakértő. Jánvári András azt is kiemelte, hogy a többi piaci szereplőnek, tehát a többi csomagszállító cégnek is fontos lenne tudni, hogy hogyan tervezzen létszámmal, raktárral, logisztikai rendszerrel ebben a helyzetben. Egyelőre az sem biztos, hogy a Posta felkészült a kiszámíthatatlan forgalmi növekedésre akár logisztikai, akár informatikai szempontból. Sajnos előfordulhat, hogy a változás még a webáruházak tulajdonosainak és a vásárlóknak egyaránt okozhat majd kellemetlen pillanatokat.
Tovább az eredeti cikkre: Posta vagy nem posta, ez itt a kérdés