Meghökkentő kampány hívja fel a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire

Meghökkentő kampány hívja fel a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire olvasható a bdpst24.hu weboldalán.

Magyarországon is elindul a Diageo és az UNITAR (ENSZ Képzési és…

A teljes cikk itt olvasható:
Meghökkentő kampány hívja fel a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire

Ahogy a bdpst24.hu beszámolt ma róla:

  • Magyarországon is elindul a Diageo és az UNITAR (ENSZ Képzési és Kutatási Intézete) Wrong Side of the Road ittas vezetés megelőzését célzó digitális interaktív programja

A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata, a felelős alkoholfogyasztás iránti elkötelezettség jegyében az UNITAR-ral karöltve idén áprilisban Magyarországon is elindítja Wrong Side of the Road  oktatási célzatú programját, mely igaz történeteken keresztül, interaktív módon igyekszik minél több embert elérni és felhívni a figyelmet az alkoholfogyasztás következtében hozott hibás döntésekre, az ittas vezetés másokat is súlyosan veszélyeztető következményeire és a vele járó társadalmi megbélyegzésre, hogy lehetőség szerint mindenki „elkerülje az út rossz oldalát”. 

A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata Society 2030 haladó szellemű akciótervének részeként, az UNITAR-ral együttműködve 2021 májusában indította el a Wrong Side of the Road névre keresztelt online programot az Egyesült Királyságban, mely idén áprilisban hazánkban is elindul, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Zwack Unicum Nyrt. és a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács támogatásával. Az ittas vezetésből adódó balesetek száma továbbra sem elhanyagolható probléma hazánkban sem. A kampány keretében létrehozott program különlegessége, hogy a néző egy interaktív online beszélgetést folytathat egy olyan valós személlyel, aki a múltban ittas vezetést követett el, megismerve annak igaz történetét.

„Az ORFK- Országos Balesetmegelőzési Bizottság az elmúlt években nyitott volt több olyan társadalmi együttműködésekre, amelyek segítették az ittas vezetés veszélyeire való figyelemfelhívás minél szélesebb körű kommunikációját. Az észérvekkel szemben sokkal hatékonyabbnak bizonyultak az utóbbi évek érzelmekre ható kampányai, melynek soraihoz csatlakozik a Wrong Side of the Road oktatási célú program is. Az ittas, alkohol, vagy kábítószer fogyasztásából eredően befolyásolt állapotban történő járművezetés a közlekedésbiztonságára kiemelt kockázatot jelent, ezért az ezirányú ellenőrzésekre a továbbiakban is kiemelt hangsúlyt kell fektetni. A gyorshajtást követően az ittas járművezetés a közúti tragédiák legfőbb oka, mely veszélyességét tovább fokozza, hogy az ittas vezetők többsége általában a megengedett sebességet is túllépi. 

Az ittasan okozott balesetek abszolút számait tekintve kedvező a változás. Ezen a téren csökkenés tapasztalható, hiszen 2021-ben 1214 balesetet okoztak ittas állapotban, ami 10,8 %-kal kevesebb a megelőző év azonos időszakában ittasan okozott 1361 balesetnél. Az ittasan okozott balesetek aránya a 2020. évi 9,9 %-ról 2021-ben 8,6 %-ra csökkent.  

Az alkoholfogyasztás tekintetében, illetve az ittas járművezetés vonatkozásában a húsvéti időszak alkalmat kínál arra, hogy a járművezetők alkoholtól befolyásolt állapotban üljenek a volán mögé, ezért a Rendőrség 2022. április 14-20. között a ROADPOL éves ellenőrzési terve alapján több napos Alkohol és Drog ellenőrzést folytat.  Azonban ne csak a rendőri ellenőrzéstől való félelem tartson vissza bárkit is az ittas vezetéstől, hanem az a negatív élmény, ami elkíséri egy életen keresztül, ha egy vétlen közlekedőnek súlyos vagy maradandó sérülést okoz.

Az alkoholfogyasztás közlekedésbiztonságra gyakorolt hatásait figyelembe véve mondjunk „4 NEM-et az ittas járművezetésre”:

  1. NEM vezetek ittasan!
  2. NEM ülök be olyan személy autójába, akiről tudom, hogy a járművezetés megkezdése előtt szeszesitalt fogyasztott, illetve megpróbálom megakadályozni, hogy a járművel elinduljon, és felhívom a figyelmét az ittas járművezetés baleseti kockázatára!
  3. NEM engedem át a jármű vezetését olyan személynek, akiről tudom, hogy szeszesitalt fogyasztott!
  4. NEM kínálom szeszesitallal barátomat, ismerősömet, ha tudom, hogy még járművet fog vezetni!” – mondta Óberling József rendőr ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke, az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője.

Az áprilisban induló magyarországi kampány részeként, a Diageo együttműködő partnereként vesz részt továbbá a LikeDrive Autósiskola, és Parkl Digital Technologies Kft., akik szintén kiemelten fontos ügynek tartják a társadalom e témában történő edukációját. A partnerek különböző játékokkal és nyereményekkel ösztönzik a nagyközönség programban való részvételét a tavaszi időszakban. 

„Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az alkohol hatása alatt állva hibás döntéseket hozhatnak az emberek, ezeknek a döntéseknek pedig milyen hatásai lehetnek nemcsak magára az ittas vezetőre, de a körülötte élőkre is. Így szeretnénk elérni, hogy a programban részvevők beleképzeljék magukat egy hasonló helyzetbe és saját maguk már ne kövessék el az ilyen jellegű hibákat.” nyilatkozta Pais Mónika, a Diageo Zrt. vezérigazgatója.

Hogyan működik a „Wrong Side of the Road”  program?

A mindössze 5-10 perces odafigyelést igénylő Wrong Side of the Road program különlegességét többek között az adja, hogy a néző maga irányíthatja a történet menetét, úgy, hogy bizonyos időközönként kiválaszthatja a feltenni kívánt kérdést. A weboldalon (https://drinkdriving.drinkiq.com/locale) elérhető videók valós szereplők, ittas vezetők személyes, emberi történeteit tárják elénk.  Az interaktivitás célja, hogy őszinte, a néző érdeklődésének megfelelő tapasztalatot nyújtson, amely oktatási célzatú dimenzióval is rendelkezik. A program különlegessége, hogy az ittas vezetőknek olyan kérdéseket is feltehetünk, amelyeket szemtől szemben sosem kérdeznénk meg egy idegentől, ők pedig kendőzetlenül válaszolni fognak kérdéseinkre. A beszélgetés hasonló egy videókonferenciához, de őszinte, bensőséges hangulatot teremt. A képernyőn lévő személy nyíltan beszámol a vele történt eseményekről, amely a néző számára is okot szolgáltat arra, miért ne üljön ittasan a volán mögé

„A Diageo márkák hazai disztribútoraként kiemelten fontos számunkra az ügy támogatása. Sohasem elfogadható hogy ittasan üljünk volán mögé. Mindenkit bátorítok arra, hogy nézze meg a kendőzetlenül őszinte és elgondolkodtató történeteket.” mondta el Belovai Csaba, a Zwack Unicum Nyrt. kereskedelmi igazgatója.

Mi a program célja?

A történetek szembesítenek azzal az érzelmi teherrel, amelyet az ittas vezetés okozta balesetek, legyenek azok enyhébb vagy súlyosabb lefolyásúak, nemcsak a vétkes vezetőkre de azok családtagjaira és barátaira nézve is jelentenek. A történetek fontos eleme az ittas vezetéssel kéz a kézben járó társadalmi megbélyegzettség is, valamint a társadalmi következmények kérdése, vagyis az ittas vezetés hatása az emberi kapcsolatokra. A program a történetek bemutatásán keresztül, fel kívánja hívni a figyelmet az alkohol szervezetre gyakorolt hatására is. Ittas vezetés esetén az alkohol befolyásolja a gondolkodást és a döntéshozatalt, valamint hatással van a kockázatérzékelésre, a reakcióidőre, hangulatra és viselkedésre is. 

„Az iparág fontos szereplőit összefogó szövetségként lényeges számunkra a tudatos és felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése. Ez egy igazi lehetőség a járművezetők számára, hogy megismerjék az alkoholfogyasztás után volán mögé ülés következményeit.” nyilatkozta Nagy András, a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács igazgatója.

Tovább az eredeti cikkre: Meghökkentő kampány hívja fel a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire

Vélemény, hozzászólás?