„Időben kell vetni, hogy aztán aratni tudjunk!” – interjú Péter Balázzsal, a Verotrans GmbH társtulajdonosával és Kővári Endrével, a Verotrans Hungary Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

„Időben kell vetni, hogy aztán aratni tudjunk!” – interjú Péter Balázzsal, a Verotrans GmbH társtulajdonosával és Kővári Endrével, a Verotrans Hungary Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Ausztriában 28 éve ismert a Verotrans neve, itthon azonban még csak…

A teljes cikk itt olvasható:
„Időben kell vetni, hogy aztán aratni tudjunk!” – interjú Péter Balázzsal, a Verotrans GmbH társtulajdonosával és Kővári Endrével, a Verotrans Hungary Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Ausztriában 28 éve ismert a Verotrans neve, itthon azonban még csak 1,5 éve találkozhattunk vele a piacon. A Verotrans Hungary elsősorban közúti fuvarozással foglalkozik, a saját flotta mellett speciális alvállalkozói modellt működtetve. A napokban indították el a hiánypótló haszongépjármű-takarítási szolgáltatásukat, de középtávon a raktárlogisztika felé is nyitnának. Arról beszélgettünk a cégcsoport vezetőivel, hogy hol tartanak a komplex logisztikai szolgáltatóvá válás útján.

– Honnan indult a Verotrans története?

Péter Balázs (P. B.): – 1997-ben alakult meg Ausztriában a Verotrans GmbH, és azóta is stabilan jelen van a piacon. A cég elsősorban szállítmányozással foglalkozik, folyamatosan bővülő ügyfélkörrel. A fuvarfeladatok lebonyolítását hosszú éveken keresztül alvállalkozókkal és az eseti piacon keresztül biztosította. A 2022-es év mérföldkő volt a vállalkozás történetében, ekkor kerültem be én is a megfiatalodott vezetésbe. Ez a frissítés egyszerre jelentette egy új vállalatirányítási szoftver bevezetését, új irányvonalak kijelölését és egy nagyon dinamikus tevékenység elindítását a partnerek számának további növelése érdekében. A korábbi húzóiparágak – például fémipar, nehézipar –, amelyekhez a legtöbb munkánk kötődött, kezdtek visszaszorulni, ezért olyan iparágakra – élelmiszeripar, újrahasznosítás – is kiterjesztettük a működésünket, ahol korábban nem voltunk jelen. A mindennapok hamar visszaigazolták, hogy jó döntésnek bizonyult a szolgáltatási portfóliónk bővítése, ma már ezek az új területek adják a bevételeink legnagyobb hányadát. Egész Európában úton vagyunk, de a fuvarjaink 90 százaléka Ausztriára és Németországra koncentrálódik. Olyan sűrű hálózatot működtetünk, hogy ha bárhol rábökök Ausztria és Németország térképére, 2 órán belül oda tudunk állítani egy autót.

– Mikor nyitottak a saját flottás fuvarozás irányába?

P. B.: – 2023-ban érett meg erre az idő. Felismertük, hogy az alvállalkozói modell egy recessziós időszakban rendkívül jól működik, hiszen az alvállalkozók sorban állnak a munkáért. Gazdasági fellendülés idején azonban gépkocsivezető- és eszközhiánnyal szembesül a szakma, tehát ahhoz, hogy az ügyfeleinket stabilan ki tudjuk szolgálni, továbbra is minőségi szolgáltatást biztosítva számukra, mindenképpen szükséges a saját flotta. Ez vezetett bennünket a magyarországi fuvarozócég, a Verotrans Hungary Kft. megalakításához, amelynek irányításával Kővári Endrét bíztuk meg.

Kővári Endre (K. E.): – Igaz, hogy 32 évesen – értelemszerűen – nem volt több évtizedes komoly szakmai múltam, de korábban mi már munkakapcsolatban voltunk, hiszen egy hazai szállítmányozócégnél dolgoztam ügyvezetőként, és az osztrák Verotrans az általunk szervezett kamionokat is foglalkoztatta az alvállalkozói rendszerében. Zökkenőmentes volt az együttműködésünk, így amikor Balázs megkeresett a magyar leányvállalat alapításának ötletével, akkor igen nagy megtiszteltetésnek éreztem, hogy a kompetenciáim és a tudásom alapján a Verotrans márka magyarországi bevezetésével engem szeretnének megbízni, így azonnal igent mondtam. Az üzleti modellt, a cégstratégiát már együtt dolgoztuk ki.

P. B.: – Ez a közös munka nagyon jó benyomást tett rám, az Endréék által szervezett autók esetében a többieknél sokkal jobb volt a rendelkezésre állási arány, mindig megkaptuk a szükséges dokumentumokat. Egy olyan kölcsönös bizalom alakult ki közöttünk, amire bátran lehet építeni egy közös jövőt.

– Mióta működik a Verotrans Hungary?

K. E.: – 2023 októberében jegyeztettük be a céget, de az érdemi munka tavaly január elejétől kezdődött, miután felépítettük az irodai és gépkocsivezetői csapatot. Az első teljes évünk árbevétele meghaladta a 700 millió forintot, amit idén szeretnénk legalább megduplázni, sőt, a jelenlegi volumen alapján akár ennél nagyobb forgalmat is elérhetünk. A beszállítóink és a banki partnerünk a vállalkozás indulásakor még kicsit tamáskodtak, némi távolságtartást is tapasztaltunk, de végül tudtuk teljesíteni a feléjük tett vállalásainkat. Azt hiszem, az egy év alatt mutatott teljesítményünkkel sikerült bebizonyítanunk, hogy jól tették, hogy hittek az általunk megálmodott projektben.

– Mekkora gépjárműparkot sikerült felépíteni bő egy év alatt?

K. E.: – Hónapról hónapra bővítettük a flottát, ma 20 kamiont tartunk üzemben, de az alvállalkozókkal együtt nagyságrendileg 50 nyerges szerelvényt mozgatunk, amelyek kizárólag nekünk dolgoznak. Az eszközök átlag-életkora alig haladja meg az 1 évet. Kifejezetten odafigyelünk, hogy lehetőség szerint új, a legmodernebb technikákkal szerelt autókkal dolgozzunk, amelyekkel üzemanyag-felhasználás tekintetében sokkal gazdaságosabban közlekedhetünk, ezáltal jelentős szén-dioxid-kibocsátástól megkímélve a környezetünket. Ez gazdaságossági szempontból is előnyt jelent a cég számára, hiszen a korszerű, magasabb környezetvédelmi kategóriába tartozó vontatók kedvezőbb útdíjbesorolásba esnek, a szervizelés miatti kiesés is kevesebb, és mindeközben a fenntarthatóbb fuvarozás irányába is lépéseket teszünk. Jelenleg kigazdálkodhatatlannak tartjuk az alternatív meghajtású kamionokat. Tapasztalataink szerint a megbízóknak csak a töredéke hajlandó azért magasabb fuvardíjat fizetni, mert egy fuvarozó mondjuk elektromos vontatóval szállítaná az áruját.

– Mindemellett a gépkocsivezető-utánpótlás biztosítása szempontjából sem mindegy, hogy milyen autókra szeretnék felültetni a sofőröket…

P. B.: – Természetesen, számunkra is nagyon fontos, hogy a kollégáink komfortosan érezzék magukat, hiszen egy nyerges szerelvény sokuknak lényegében a második otthona. Egy high-tech fuvareszköz munkaerővonzó és -megtartó tényező, és mivel nem egyszerű felkészült gépkocsivezetőt találni – ez ma a fuvarozás legnagyobb problémája véleményem szerint –, nekünk ezt is figyelembe kell vennünk. A közúti fuvarozók amúgy sincsenek könnyű helyzetben, ahogy már említettem, még mindig recessziós időszakban vagyunk, sorban állnak le a kisebb vállalkozások, miközben a nagyobbak is építenek le.

K. E.: – Nálunk létszámra megvannak a sofőrök, viszont azt tapasztaljuk, hogy a szakmában a minőség folyamatosan romlik, a gépkocsivezetők felkészültségével és hozzáállásával sokszor nagy problémák vannak, és a korfa is egyre aggasztóbb. Bár az idősebb korosztály valóban tapasztalt, legtöbb esetben megbízható, csak sok tekintetben elment mellettük az idő. Gyakran képtelenek felvenni a lépést a mi szakmánkban is megállíthatatlanul terjedő digitalizációval, márpedig ez negatívan befolyásolja az őket foglalkoztató vállalkozások versenyképességét. Szóval jelenleg nincs általános sofőrhiány a piacon, aminek az az egyszerű oka, hogy kevés a fuvar, nagyon sok fuvar-eszköz áll. Úgy gondolom, mi mindent megteszünk a kollégáinkért, és nemcsak a korszerű autók vásárlásával, hanem anyagilag is megbecsüljük azokat, akik szívvel-lélekkel dolgoznak. Jelenleg 4–5 fős várólistánk van, ami egyfajta nívót is jelent a cég szempontjából.

– Előbb-utóbb magára talál az európai és vele együtt a hazai gazdaság. Ez miként befolyásolhatja a sofőrhelyzetet?

K. E.: – A gazdasági fellendülésre még várni kell, de hogy fél évet, egyet, netán kettőt, azt nem tudjuk. Ha bekövetkezik, az várhatóan kapacitáshiánnyal jár majd a fuvarpiacon, és ha akkor nem lesz elegendő számú képzett kamionsofőr, az nagyon megfoghatja a fuvarozókat.

P. B.: – Ezt a helyzetet 2022-ben már átélte a szakma, és egyáltalán nem biztos, hogy sok cég még egyszer meg tudna küzdeni egy ekkora kihívással. Ezért sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani a gépkocsivezető-képzés felgyorsítására, az utánpótlás biztosítására, ami jelenleg erősen akadozik. A fluktuáció az első hónapban okoz komoly problémát. A gyakorlat azt mutatja, hogy amelyik kolléga néhány hetet ledolgozik nálunk, megtapasztalja azokat a munkakörülményeket, amiket biztosítani tudunk számára, az jó eséllyel egy hónap után is a Verotrans csapatát fogja erősíteni.

– És a fiatalok?

K. E.: – Munkáltatóként részt veszünk az újraindított OFA-programban, már elkezdődtek a képzések, van 7–8 szerződésünk. Több lábon próbálunk állni: ahogy az idősebb gépkocsivezetőket felvesszük, úgy a pályakezdőknek is szívesen megadjuk a lehetőséget; 2 nagyon lelkiismeretes betanító sofőr kollégánk foglalkozik a fiatalokkal.

P. B.: – Ezt egyfajta vetésnek nevezném, abban az értelemben, hogy az a fuvarozó, aki akkor kezd el kétségbeesve sofőrt keresni, amikor egy másik éppen felmondott, az autó pedig áll a telephelyen, már rég elkésett. Az OFA-s képzésben részt vevők 6, 8, 10, 12 hónap múlva ülnek gépjárműre. Biztos vagyok benne, hogy tudunk majd számukra autót biztosítani, adott esetben akár a flotta bővítésével is. Mindazonáltal mi is tisztában vagyunk azzal, hogy manapság sokkal kevesebb az olyan fiatal, aki hivatásnak tekinti a kamionozást, és erre szeretné feltenni az életét.

– Mekkora a megbízói kör?

P. B.: – Elégedett vagyok, mert mind az anyacég, mind a magyar leányvállalat ügyfélköre stabil. Nagy és komoly cégekkel dolgozunk együtt, hosszú távú szerződésekkel. Vannak olyan partnereink, akik a cég alapítása óta bennünket választanak a szállítási feladataik elvégzéséhez, nyilván időről időre változó viszonylatokkal és volumenekkel. A fuvarfeladataink 90 százaléka a szerződéses állományból kerül ki, a többi spotpiacos munka. A fluktuációt ezen a területen többnyire a gazdasági változások okozzák. Vannak olyan – például hengerelt fémáruval foglalkozó – partnereink, akik korábban hatalmas mennyiségű munkával bíztak meg bennünket, de mivel ott csökkent a volumen, értelemszerűen a rendelésállomány is visszaesett. 2022-től nagyon aktív értékesítési tevékenységet folytatunk a diverzifikáció érdekében, hogy bővíteni tudjuk a megbízóink körét – természetesen nemcsak Ausztriában és Németországban, hanem Magyarországon is.

K. E.: – Pont azért láttam fantáziát 2023-ban egy magyarországi fuvarozóvállalkozás megalapításában, mert az anyacég részéről minden adott volt, és nem csupán a pénz, a fegyver meg a paripa, de egy 20–25 éves partnerségekkel rendelkező, jól bejáratott megbízói háttér is. A Verotrans Hungary alapjait az elmúlt másfél évben leraktuk, megvan az alap személyzeti struktúra, a működtetés rendszere. Most az építkezés fázisában vagyunk, hogy ha magára talál a piac, akkor meg tudjuk lovagolni a hullámokat.

– Miért fektetnek akkora hangsúlyt az alvállalkozói programra?

K. E.: – Olyan alvállalkozói rendszert dolgozunk ki, hogy teljeskörűen – lényegében franchise jelleggel – tudjuk segíteni az alvállalkozó partnereket, fix munkákat, üzemanyagkártyát, útdíjfizető készüléket, pótkocsit, de akár még vontatót is biztosítva számukra. Meglepő, de volt már olyan eset, hogy CE kategóriás jogosítvánnyal megkeresett minket egy gépkocsivezető, hogy jönne alvállalkozóként dolgozni. Megfelelő próbaidő után erre is nyitottak vagyunk. Sajnos arra is van példa a piacon, hogy kihasználják az alvállalkozókat, ha szükséges, 2–3 havonta cserélgetik őket, esetleg még jó sok pénzt keresnek is rajtuk. Mi ezzel szemben abban a modellben hiszünk, amely tisztességes díjon, stabilan és előre tervezhetően foglalkoztat alvállalkozókat, éppen azért, mert számunkra sokkal fontosabb a jelenlegi és leendő ügyfeleink megbízható és minőségi kiszolgálása.

– Hány alvállalkozónak adnak rendszeresen munkát?

P. B.: – Jelenleg 30 autóról beszélünk, de ennél kevesebb az alvállalkozók száma, hiszen valahol az ügyvezető-tulajdonos vezeti a kamiont, más cég pedig akár 6–7 eszközt is biztosít. A megbízók számának emelkedése miatt még ebben az évben nagyjából 10–15 kamion beállítására lesz szükség, ezek között várhatóan saját és alvállalkozók által üzemben tartott eszközök is lesznek.

– Középtávon milyen Verotrans Hungaryt szeretnének látni?

K. E.: – Egy egészségesen növekedő cégben gondolkodunk, ami azonban rendkívül nagymértékben függ a gazdasági környezettől. Korábban akár 1–2 évre is lehetett előre tervezni, ma már sokszor egy hétre sem, mert olyan ütemben változik a világpolitika, a gazdasági helyzet, a jogszabályok. Amire büszkék lehetünk, hogy bár alig 1 éve vagyunk a magyarországi piacon, a szállítmányozói/fuvarozói közbeszédben már egy bejáratott brandről beszélhetünk.

P. B.: – Néhány év múlva a szakma meghatározó szereplőjévé szeretnénk válni Magyarországon, 50–80 részben saját, részben alvállalkozói fuvareszközzel. Ausztriában már működik raktárunk, középtávon itthon is tervezünk nyitni a raktárlogisztika irányába.

 

KAMIONTAKARÍTÁS PROFESSZIONÁLISAN

Egy piaci űrt kitöltve a Verotrans Hungary a közelmúltban elindította a VeroClean névre hallgató hiánypótló szolgáltatását. Tapasztalataik szerint nagyon kevés cég foglalkozik tehergépjárművek és autóbuszok belső takarításával. Minőségi munkavégzést vállalnak, profi eszközökkel, nagy teljesítményű akkumulátorokkal, jegyzőkönyv- és fotókészítéssel, garanciával, átadva a múltnak azt a korábbi gyakorlatot, hogy a „takarítócég” még a vizet és a hosszabbítót is a megrendelőtől kérte. „Végiggondoltuk, hogy mi ezt tudnánk professzionálisan is csinálni. Akár az éjszaka közepén, egy salakos parkolóban, ahol nincs áram, se víz, ott is képesek vagyunk profi takarítást végezni” – mondja Kővári Endre. Nagyon fontos, hogy a szolgáltatás a hét minden napján, 0–24 órában elérhető, tehát hétvégén is, amikor a kamionok általában nem dolgoznak, ami óriási előny a fuvarozóvállalkozásoknak. „Egyelőre egy furgont szereltünk fel professzionális eszközökkel, de ha szükséges, bármikor növelni tudjuk a flottát. Kifejezetten Budapest, illetve Pest vármegye területére koncentrálunk, úgy látjuk, hogy itt bőven van annyi cég, amelyek a potenciális megrendelőink lehetnek. Tudom, hogy van igény erre a szolgáltatásra, évek óta sok fuvarozótól hallom a problémát. Lényegében azt a szolgáltatást kínáljuk, amit mi is hosszú ideje kerestünk” – teszi hozzá az ügyvezető. A VeroClean feliratú furgon akár egy órán belül a helyszínre tud érni, és kezdődhet a nagytakarítás!

 

Dékány Zsolt

Tovább az eredeti cikkre: „Időben kell vetni, hogy aztán aratni tudjunk!” – interjú Péter Balázzsal, a Verotrans GmbH társtulajdonosával és Kővári Endrével, a Verotrans Hungary Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával

Vélemény, hozzászólás?