Vádemelés a gyulai katolikus technikum volt igazgatója ellen – Az igazság árnyékában

Egy gyulai katolikus iskola épülete, mellette zöld park.

Vádemelés a gyulai katolikus technikum volt igazgatója ellen – Az igazság árnyékában

Valahol a magyar vidéki városok lassú lüktetésében, a templomtornyok árnyékában játszódott egy történet, amely több mint pénzügyi visszaélés: egy szimbolikus üzenet az oktatási rendszerünk sebezhetőségéről és az igazgatói felelősségről. A gyulai Göndöcs Benedek Katolikus Technikum volt igazgatója, a 65 éves C.S., most a törvény előtt áll, jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és négyrendbeli költségvetési csalás vádjával.

A múlt nyomában: 2014-től 2019-ig tartó időszak

A vádak szerint az igazgató és helyettese 2014 augusztusától 2019 márciusáig jogellenes bérkifizetésekkel több mint 6,35 millió forint kárt okozott az intézménynek. Ez önmagában is elég súlyos, de a történet mélyebb rétegei az állami támogatások szabálytalan elszámolásában rejlenek. A vádhatóság állítása szerint a középiskolák együttműködését célzó állami támogatások elszámolása során hamis dokumentumokat használtak fel.

Árnyak a rendszerben

Az ügy nem csupán a személyes felelősségről szól, hanem annak a struktúrának a bírálatáról is, amely lehetővé tette, hogy ilyen szabálytalanságok éveken át észrevétlenek maradjanak. Ki felügyelte a folyamatokat? Miért nem voltak működő kontrollmechanizmusok az oktatási rendszerben?

A büntetés árnyékában

Ha C.S. beismeri a bűnösségét, akkor a törvény szerint próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetést és pénzbüntetést kaphat. Az ügyészség szerint azonban a történet szomorú fordulatot vett: az egyik vádlott, aki a vádirat elkészítésekor még része volt az eljárásnak, időközben elhunyt, így az ő vonatkozásában az eljárást megszüntették.

Egy nagyobb kérdés

Ez az eset nem csupán C.S. bűnei vagy vétlen áldozatai köré épül. Ez egy tükör, amelyet a társadalomnak tartanak fel, hogy megvizsgáljuk, milyen mechanizmusok és kultúrák vezetnek az ilyen helyzetekhez. Vajon a felelősség kizárólag a volt igazgatóé, vagy az oktatási rendszerünkben van valami alapvetően hibás?