Fizetési nehézségek esetén is van megoldás

Fizetési nehézségek esetén is van megoldás olvasható a bdpst24.hu weboldalán.

Előfordulhat olyan élethelyzet, amikor problémát jelent a rezsiszámlák kifizetése, esetleg olyan…

A teljes cikk itt olvasható:
Fizetési nehézségek esetén is van megoldás

Ahogy a bdpst24.hu beszámolt ma róla:

Előfordulhat olyan élethelyzet, amikor problémát jelent a rezsiszámlák kifizetése, esetleg olyan szociális helyzetbe kerülünk, amikor szükségünk lehet a védendő fogyasztókat megillető kedvezményekre. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szakemberei összegyűjtötték az ilyen esetekre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat. 

Átmeneti fizetési nehézség esetén bárki kérhet a szolgáltatótól fizetési haladékot vagy részletfizetési lehetőséget. A szolgáltató ezek megadásáról vagy elutasításáról az üzletszabályzatában meghatározott feltételek mentén dönthet: megvizsgálhatja például, hogy a kérelmező korábban miként tett eleget fizetési kötelezettségeinek.

Általános szabály, hogy ha problémát okoz a számla befizetése, érdemes ezt mielőbb – még a számlafizetési határidő lejárta előtt – jelezni a szolgáltatónak. További segítséget adhatnak a települések önkormányzatai, illetve a szociális segélyező szervezetek is.

A lakossági fogyasztók bizonyos csoportjait különleges bánásmód illeti meg, vagyis – amennyiben jogosultak – a felhasználók védendő fogyasztói státuszt kaphatnak szociális helyzetük vagy egészségi állapotuk alapján. Ezt a státuszt a villamosenergia-, a földgázelosztóknál, illetve a víziközmű-szolgáltatóknál lehet igényelni. 

A nyilvántartásba vételt a fogyasztónak kell kérelmeznie és a jogosultságot igazolnia kell. A határozott időre szóló igazolást általában a támogatását folyósító és megítélő szerv (pl. önkormányzat, Magyar Államkincstár) vagy a kezelőorvos adja ki. Általános szabály, hogy a megújítást minden év március 31-ig be kell nyújtani a szolgáltatóhoz, azonban előfordulhat, hogy a tartós, már nem javuló egészségügyi állapot véglegessé teszi a státuszt.

A kétféle védendő fogyasztói típus (szociális helyzet vagy egészségi állapot alapján) nem zárja ki egymást, azonban fontos tudni, hogy más-más tényezők alapozzák meg a jogosultsági feltételeket és a kedvezmények is különbözőek. 

Szociálisan védendő fogyasztó lehet az időskorúak járadékában, lakásfenntartási támogatásban, ápolási díjban, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, vagy három éven belül otthonteremtési támogatásban részesülő felhasználó, illetve az aktív korúak ellátására jogosult fogyasztó, a nevelőszülő és a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel bérleti jogviszonyban álló természetes személy. 

A szociálisan védendő fogyasztókat megillető kedvezmények a rugalmasabb részletfizetési lehetőség és az előre fizetős mérő alkalmazása földgáz- és villamosenergia-szolgáltatásban. Fontos tudni, hogy a szociálisan védendő fogyasztó is kikapcsolható a szolgáltatásból. Amennyiben a részletfizetéssel vagy a fizetési haladékkal kapcsolatos egyeztetés a szolgáltatóval nem vezet eredményre, illetve a fogyasztó nem működik együtt az előre fizetős mérő felszerelésével kapcsolatban, a szolgáltató kezdeményezheti a szolgáltatás felfüggesztését vagy – víziközmű-ágazatban – a korlátozását.

A fogyatékkal élő felhasználó – vagy az a felhasználó, akivel egy háztartásban él fogyatékkal élő személy – abban az esetben kaphat védendő fogyasztói státuszt, ha vakok személyi járadékában vagy fogyatékossági támogatásban részesül. Bizonyos esetekben szükség van a kezelőorvos vagy háziorvos igazolására is. Az őket megillető kedvezmények lehetnek például a havi mérőleolvasás, a készpénzben történő számlakiegyenlítés lehetősége a felhasználási helyen, az általánostól eltérő mérőhely-kialakítás, a számlaértelmezéshez adott egyedi segítség, illetve a kikapcsolás alóli mentesség, ha a szolgáltatás megszakadása a fogyatékkal élő életét veszélyezteti.

További információk a védendő fogyasztókról a MEKH honlapján

Tovább az eredeti cikkre: Fizetési nehézségek esetén is van megoldás

Vélemény, hozzászólás?