Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek olvasható a mmonline.hu weboldalán.

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg.…

A teljes cikk itt olvasható:
Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

Ahogy a mmonline.hu beszámolt ma róla:

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból.

A top 30 médiavállalat 2020-ban 300 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze. Ezt a mögöttünk álló esztendőben 344 milliárdra növelték, ami 14,4 százalékos bővülés. Az adózott eredményük két évvel ezelőtt 20,7 milliárd forintot tett ki, tavaly pedig 65,8 milliárdot, ez bő háromszoros emelkedés.

Ugyanakkor azért nem annyira jött el a kánaán, mint ahogy ebből az adatból tűnik. Az összesített adózott eredményt ugyanis felhúzta a Magyar RTL Zrt. adózás utáni eredménye (amire még kitérünk). Amennyiben kivesszük az adatokból az RTL-t, akkor összességében 38,2 milliárd forintos adózott eredményt kapunk 2021 kapcsán, ez 84 százalékos ugrás, ami azért így sem szégyellnivaló eredmény.

A médiavállalatok kedvező tavalyi évére utal az is, ha megnézzük, hogy a 30 cég közül mennyi növelte az árbevételét és az eredményét. Előbbit 24-en, utóbbit 21-en. Veszteséget 2020-ban kettő, 2021-ben pedig csak egyetlen vállalat produkált.

Érdemes még egy magyar-nemzetközi összevetést is tenni a top 30 kapcsán. Tavaly a külföldi tulajdonban lévő médiavállalatok 108 milliárd forint árbevételt értek el, ez a top 30 teljes bevételének a 31,6 százaléka. Ennek kapcsán azonban több dolgot is meg kell jegyezni. A Magyar RTL Zrt. bevétele nem tartalmaz minden, a hazai piacról származó összeget. Ezenfelül akad olyan társaság, az AMC Networks Kft., amely régiós központként is működik, azaz a bevételeinek jelentős része külföldről származik. Ráadásul néhány nagy nemzetközi médiavállalat kimaradt az összeállításból, mert még nem adták le a beszámolójukat, de rájuk külön is kitérünk.

 

Összevont cégek

A lista első helyén a TV2 Csoportot működtető társaság nevét láthatjuk. 48,9 milliárd forint nettó árbevételt produkáltak tavaly, ami közel hétszázalékos bővülés 2020-hoz viszonyítva. Az adózott eredményük ugyanakkor 3,8 milliárdról 3,4 milliárd forintra csökkent.

A lista első három szereplője kapcsán a szimpla céges adatok kicsit megtévesztők, ugyanis a teljes csoportokat nézve a Mediaworks és az RTL is nagyobb volt, mint a TV2. A Mediaworks Zrt. esetén bő 47 milliárd forintos árbevételt láthatunk, viszont a nyár folyamán ezt kiegészítik a teljes cégcsoportra vonatkozó konszolidált adatokkal. Könnyen lehet, hogy néhány év múlva már nem kell a konszolidált adatokra várni, mert a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségénél még mindig zajlik egy összevonási folyamat. Az elmúlt esztendő során a Mediaworks Zrt.-be olvadt a Mandiner Press Kft., a Napfénymédia Kft. és a Dunaújvárosi Szuperinfó Kft. A nagyobb digitális érdekeltségeiket összefogó New Wave Media Group Kft. pedig magába olvasztotta az Evomedia online sales house-t. A cég beszámolójában azt is beharangozták, hogy 2022 folyamán a New Wave Media is fuzionál anyacégével, a Mediaworks Zrt.-vel.

A Magyar RTL Televízió Zrt. tavaly 47,4 milliárd forintos nettó árbevételt hozott össze, ez 15,2 százalékos növekedés a korábbi esztendőhöz képest. Az adózott eredményüknél egy nagy összeget, 27,6 milliárd forintot láthatunk. Ennek a magyarázata, hogy a cég értékesítette az RTL Group Germany SA-ban meglévő 0,91 százalékos tulajdonrészét.

Mint írják: „a tranzakcióra a nemzetközi RTL Csoport racionalizálásának részeként került sor, amely a kereszttulajdonlások megszüntetésére irányult.” A tulajdonrész eladása nélkül az adózott eredményük 1,8 milliárd forintot tett volna ki. Az anyacégük, az RTL Group Central & Eastern Europe GmbH tavaly nyáron 30,5 milliárd forintos osztalékot vett ki a cégből már a 2021-es eredményük terhére, azaz osztalékelőlegként. Az RTL magyarországi tevékenységét egyébként nem fedi le teljes egészében a Magyar RTL Zrt., hiszen utóbbihoz az RTL Klub tartozik, de a lineáris és digitális portfóliójuk ennél nagyobb.

Az Atmedia Csoport árbevétele 2019-ről 2020-ra kicsit csökkent. Azonban tavaly már kimondottan jó évük volt, a nettó árbevételük 45,7 milliárd forintot tett ki, ami 24,7 százalékos bővülés. Mindehhez pedig 1,1 milliárd forint profit is társult.

A legnagyobb hazai médiavállalatok árbevétele és eredménye (TOP10)

(millió forint)

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, további táblázatokkal. A lapban média-, reklám- és PR-ügynökségi rangsorok is találhatók.

A Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek bejegyzés először MMOnline-én jelent meg.

Tovább az eredeti cikkre: Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

Vélemény, hozzászólás?