Csajkovszkij Diótörője új köntösben: Clara feminista kalandja az Angol Nemzeti Balett színpadán

Clara, a Diótörő hősnője, szembenéz az Egérkirállyal az Angol Nemzeti Balett feminista adaptációjában.

Van, hogy a klasszikusok új színt kapnak – és ez most szó szerint történt. Az Angol Nemzeti Balett idén karácsonykor egy olyan Diótörőt tálal a közönség elé, amely a tradíciók tisztelete mellett bátran aktualizál, és a történet főhősnőjét, Clarát egy új, feminista dimenzióba emeli.

Clara kezébe veszi az irányítást

A Diótörő, Csajkovszkij 1892-es balettje, generációk óta a karácsonyi időszak egyik legkedveltebb művészeti alkotása. A történetben Clara, egy fiatal lány, a varázslatos Diótörővel az oldalán szembeszáll a gonosz Egérkirállyal, majd a Cukorszilva Tündér birodalmába utazik. Az eredeti darabban azonban Clara szerepe passzívabb: a végső győzelem a Diótörőé.

Az új adaptáció azonban más színt hoz a történetbe. Clara, ahogy a The Telegraph is megírta, már nem csupán szemlélője az eseményeknek, hanem aktív szereplője és alakítója is. A gonosz Egérkirállyal például nem a Diótörő végez – hanem Clara maga.

Edward-kori London és a szüfrazsettek inspirációja

Arielle Smith és Aaron Watkin társkoreográfusok az Edward-kori Londonba helyezték a cselekményt, ahol Clara egy csapat szüfrazsett példájából merít inspirációt. A történet így már nem csupán mese, hanem egy önismereti utazás, amely Clara belső erejének felfedezéséről szól. A darab promóciós anyagában az Angol Nemzeti Balett hangsúlyozza: Clara kalandjai a korszak nők számára ígért új reményeit tükrözik.

A balett hagyománytiszteletét ugyanakkor nem adták fel. Az alkotók szerint az új szemléletmód nem rombolja le a klasszikus alapokat, hanem új közönségréteget szólít meg, és friss perspektívát kínál a visszatérő nézők számára is. „A fiatal nők ma már tele vannak önállósággal” – mondják a koreográfusok, akik ezzel az adaptációval is erre az önállóságra kívánják felhívni a figyelmet.

Női példaképek és új értelmezések

Az új Diótörőben a Cukorszilva Tündér nem pusztán a mesebeli édességek királynője, hanem Clara édesanyjaként és erős női példaképként jelenik meg. Ez az értelmezés tovább erősíti a darab feminista üzenetét, amely szerint a nők ereje a történet minden rétegében megmutatkozik.

Az Angol Nemzeti Balett ezzel az adaptációval nemcsak egy klasszikust újít meg, hanem újabb lépést tesz afelé, hogy a művészet a mai társadalmi kérdésekről is beszéljen. Az előadás január 12-ig látható a London Coliseumban, ahol a közönség egy olyan Clarát ismerhet meg, aki nemcsak álmodozik, hanem cselekszik is.