Az egyensúly még várat magára olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.
A recessziós veszély mélybe rántja a tengeri fuvardíjakat, írta a VG…
A teljes cikk itt olvasható:
Az egyensúly még várat magára
Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:
A recessziós veszély mélybe rántja a tengeri fuvardíjakat, írta a VG a Reuters nyomán. Két év sem telt el azóta, hogy a világjárványon extraprofitot szakítottak a konténerhajózási társaságok, amelyeknek most viszont meg kell harcolniuk egymással a megrendelésekért.
Mélyrepülésbe kezdtek a tengeri konténerszállítási díjak a szállítási piac mintegy 40 százalékát adó azonnali piacon. A pandémiát követő eufória után az orosz–ukrán háború által keltett geopolitikai feszültségek és az infláció elszabadulásának a fogyasztásra gyakorolt negatív hatásai törvényszerűen beépültek a hajótársaságok árszabásába, amely a konjunktúra és a dekonjunktúra mértékének megbízható indikátora.
A Freightos fuvarfoglalási platform adatai szerint egy 40 láb hosszú, szabványméretű konténer Ázsiából az Egyesült Államok keleti, illetve nyugati partjára való áthajózásának tarifája a 2021. októberi 20 ezer dollár feletti csúcsról év elejére 80 százalékkal esett. Kelet-Ázsiából Amerika keleti partjára egy konténer soron kívüli eljuttatása 2900 dollárba, a nyugatira pedig 1900 dollárba kerül hozzávetőlegesen.
Szakértők a további áresést sem zárják ki, mivel a tengeri fuvarpiac két legnagyobb szereplője, az olasz Mediterranean Shipping Co. (MSC) és a dán A.P. Moller-Maersk az idén együttesen mintegy 100 új konténerhajót állíthat üzembe, a boom idején a hajóépítőknek leadott rendeléseket ugyanis mostanában kapják meg.
A globális hajópark összkapacitása már így is túlméretezett a hirtelen megcsappant igényekhez képest, amin csak rontanak a flottabővítések – már ha üzembe állítják a monstrumokat. A Maersknél nem rohannak ennyire előre, első körben a rozsdatemetőbe kívánkozó, kiszolgált hajóikat pótolják az újakkal, de a teljes kapacitásukat mindig a fuvarozási igényekhez igazítják, félig megtelt hajókkal nem szelik át az óceánt. A társaság azzal nyugtatja a piacot, hogy egy bizonyos szint alá már nem mennek az árakkal, inkább a kikötőkben állomásoztatják a flottájuk egy részét.
A szerződéses piac kilátásai
Az azonnali fuvarfelvételhez hasonlóan a hosszú távú szerződéseken alapuló szállítási tarifák is alászálltak, bár ezeknek az esése sokkal kevésbé látványos: tavaly konténerenként átlagosan 20 százalékkal került kevesebbe az elszállításuk, mint a világjárvány idején, amikor a 8 ezer dolláros csúcsig srófolták fel a tarifákat a hajótársaságok. A Drewry tengerészeti tanácsadócégnél most arra számítanak, hogy a szerződéses tarifák megfeleződnek idén, és 3200 dollárig süllyednek. A világjárvány előtt még 1500 dollárért is teljesítettek egy-egy nem sürgős fuvart Ázsia–Amerika között, de a szakértők szerint ilyen mélyre aligha megy az egységár.
Tovább az eredeti cikkre: Az egyensúly még várat magára