Egyszerűbben és gyorsabban intézzük ügyeinket mint 10 éve

Egyszerűbben és gyorsabban intézzük ügyeinket mint 10 éve olvasható a bdpst24.hu weboldalán.

Az elmúlt évtized állami informatikai beruházásainak köszönhetően jelentős fejlődésnek indult az…

A teljes cikk itt olvasható:
Egyszerűbben és gyorsabban intézzük ügyeinket mint 10 éve

Ahogy a bdpst24.hu beszámolt ma róla:

Az elmúlt évtized állami informatikai beruházásainak köszönhetően jelentős fejlődésnek indult az államigazgatási szektor. A fejlesztések megteremtették a biztonságos, illetve fenntartható közigazgatás alapjait: kiépült a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat, elindult a Kormányzati Adatközpont és olyan összetett, nemzetstratégiai jelentőségű informatikai rendszerek jöttek létre, mint a 112-es Egységes Európai Segélyhívó Rendszer, az e-útdíj, az önkormányzati e-ügyintézést támogató Önkormányzati ASP rendszer és az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT). Ezzel párhuzamosan elérhetővé váltak az állampolgárok, illetve a vállalkozások mindennapi életét megkönnyítő elektronikus szolgáltatások, megújult a magyarorszag.hu központi e-ügyintézési portál, ügyeink online intézése pedig mára mindennapossá vált.

A NISZ Zrt. közreműködésével 2012 januárjától elindult a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat (NTG), amely nagymértékben hozzájárult a hazai digitalizáció elterjedéséhez. Az állami, önkormányzati és közigazgatási intézmények gyors, biztonságos és költséghatékony működésének alapjául szolgáló, több ezer kilométer hosszúságú hálózatra az évek alatt számos szervezet csatlakozott (köztük iskolák, önkormányzatok, egészségügyi intézmények, kormányablakok, minisztériumok, határátkelők) és mára 9579 db-ra bővült az NTG által elért végpontok száma.

A Kormányzati Adatközpont létrehozásával egységes központi helyszínre kerültek az államigazgatási intézmények korábban szigetszerűen működő informatikai rendszerei. A kiemelt biztonsági szintű, 36 400 000 GB tárolókapacitású adatközpontban 2000 négyzetméteren jelenleg mintegy 3481 db szerver üzemel, amelyeken többek között olyan ismert rendszerek futnak, mint az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér (EESZT), a magyarorszag.hu portál, az Önkormányzati ASP vagy a NISZ országos videokonferencia rendszere (VIKI).

Az elmúlt időszakban kulcsfontosságú volt az elektronikus közigazgatás és a digitális ügyintézéshez kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése. Ezeknek köszönhetően megújult a közigazgatási intézmények eszközparkja, korszerűbbé vált az okmányirodák, a kormányhivatalok informatikai rendszere, emellett új e-kormányzati megoldások jöttek létre és több közigazgatási ügy vált elektronikus úton elintézhetővé. A magyarorszag.hu portálon az elmúlt 5 év alatt hatszorosára nőtt az elérhető ügyek száma – jelenleg 4400 közigazgatási ügyet lehet elektronikus úton elintézni. A digitalizáció térnyerésével az ügyfelek részéről is felerősödött az online szolgáltatások iránti igény, évről-évre jelentősen emelkedik az Ügyfélkapu felhasználók száma, amely mára elérte az 5,4 millió főt. Az Ügyfélkapu szolgáltatáson keresztül havonta mintegy 17 millió ügyintézés történik.

A NISZ Zrt. által üzemeltetett 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalon fogadott megkeresések száma is évről évre nő. Az elmúlt évtizedben több mint 3000 ügytípussal kapcsolatban mintegy 20 millió kérdéssel fordultak az ügyfélszolgálathoz, amely az állampolgárokat és a vállalkozásokat támogatja hivatali ügyeik elintézésében.

Az elmúlt időszakban a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása is megjelent a közigazgatásban, jelentősen csökkentve ezzel a várakozási időt és növelve az ügyfelek elégedettségét. A 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalnál, a MIA chatrobothoz beérkező kérdések száma az elmúlt másfél év alatt több mint 941 000 db volt, melyek kezelése során az MI-vel támogatott válaszok aránya elérte a 95 %-ot. Már több mint 200 helyszínen megjelentek a mesterséges intelligenciával támogatott önkiszolgáló ügyintézési eszközök is, a MIA Pontok, amelyekkel egyes ügytípusok önállóan, gyorsan elintézhetők. Tavaly elérhetővé vált az Arcképes azonosítás szolgáltatás is, amellyel az állampolgárok sorban állás nélkül, otthonról már videochaten keresztül is elintézhetik ügyeiket – az elmúlt másfél év alatt több mint 100 ezer esetben intézték ügyeiket ezzel lehetőséggel.

A legnépszerűbb elektronikus szolgáltatások az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon”, a „Kérelem Gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatása iránt”, az „Ingatlankereső online földhivatali szolgáltatás”, a „Személyi jövedelemadó-bevallás és a Tárhely szolgáltatások”. Egyre többen használják az „Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés”-t is, amellyel az elmúlt 6 évben több mint 60 millió elektronikus dokumentumot hitelesítettek vagy a „Rendelkezési Nyilvántartás”-t, amit havonta 10 ezerszer használnak.

A jövőbeli célkitűzések között a közigazgatási informatikai folyamatok további egységesítése és a mesterséges intelligencia használatának további kiterjesztése szerepel. 

Tovább az eredeti cikkre: Egyszerűbben és gyorsabban intézzük ügyeinket mint 10 éve

Vélemény, hozzászólás?