Egy adminisztrációs hiba ára: hogyan reagált Mészáros Lőrinc cége egy NAV-bírságra?
220 ezer forint. Ez az összeg valószínűleg nem sokkolt senkit, amikor kiderült, hogy a NAV egy ellenőrzés során ekkora bírságot szabott ki Mészáros Lőrinc egyik cégére, a Mészáros Gasztro Kft-re. Egy apró adminisztrációs hiba, egy be nem jelentett alkalmi munkavállaló, és máris kész a bürokratikus recept a bírságolásra. De nézzük meg közelebbről, mit tanulhatunk ebből a látszólag hétköznapi történetből.
Mi történt pontosan?
Szeptemberben az óbaroki Szekér Csárda nevű étteremben tartott ellenőrzést a NAV. Az adóhatóság egy olyan alkalmi munkavállalót talált, akit nem jelentettek be a hatóságoknál. Az éttermet üzemeltető Mészáros Gasztro Kft gyorsan reagált: elismerte a hibát, és azt adminisztrációs tévedésnek nevezte. Hangsúlyozták, hogy a munkavállaló és az étterem vezetése is azonnal elfogadta a felelősséget. A bírságot befizették, és az ügyet lezárták.
A számok beszélnek: 21 másodperc
Az esetre reflektáló cikkek egyik legérdekesebb megjegyzése, hogy Mészáros Lőrinc 21 másodperc alatt keres meg 220 ezer forintot. Ez a számítás feltehetően az üzletember jelentős vagyonának és jövedelmének kontextusában született, de érdemes elgondolkodni azon, mit is jelent ez az adat az átlagember számára.
Hogyan reagált a NAV?
A NAV válasza a történtekre nem volt túl bőbeszédű. Arra a kérdésre, hogy az ellenőrzés szúrópróbaszerű volt-e, vagy esetleg bejelentés alapján történt, az adóhatóság mindössze annyit közölt, hogy konkrét adózókra vonatkozó adatokat nem hozhatnak nyilvánosságra. Ez a titkolózás persze nem meglepő, de mindig felveti a kérdést: vajon mennyire célzottak az ilyen ellenőrzések?
A nagyobb kép: közpénz és felelősség
Érdemes megjegyezni, hogy a Mészáros Gasztro Kft nem csupán egy éttermet üzemeltet. Ez a cég felel a közpénzből létrehozott Felcsúti Tó Étterem és Élményközpont működtetéséért is. Ez a tény pedig új dimenziót ad az ügynek: egy közpénzekkel kapcsolatban álló vállalkozásnak különösen fontos lenne, hogy minden adminisztrációs részletet a legnagyobb alapossággal kezeljen.
Tanulságok egy apró hibából
A történet talán jelentéktelennek tűnhet, de valójában rávilágít arra, hogy a modern vállalkozásoknak mennyire fontos naprakésznek lenniük az adminisztráció terén. Egy apró hiba, például egy be nem jelentett munkavállaló, nemcsak pénzbírsággal járhat, hanem a cég hírnevét is kikezdheti, különösen akkor, ha az adott vállalkozás tulajdonosa közszereplő.
Összegzés
A Mészáros Gasztro Kft esete egy újabb példája annak, hogy a nagyvállalatok is csak emberekből állnak – emberekből, akik hibáznak. Az igazi kérdés az, hogy hogyan kezelik ezeket a hibákat. Ebben az esetben a gyors reakció és a felelősség vállalása segített abban, hogy az ügy ne dagadjon tovább. Azonban a közpénzes kapcsolatok miatt a társadalom figyelme mindig élesebb lesz az ilyen vállalkozások felett.