A zöld logisztikai forradalom kezdete

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

A zöld logisztikai forradalom kezdete olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Akár 85 százalékkal környezetbarátabb lehet a közösségi csomagszállítás a hagyományos modellnél…

A teljes cikk itt olvasható:
A zöld logisztikai forradalom kezdete

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Akár 85 százalékkal környezetbarátabb lehet a közösségi csomagszállítás a hagyományos modellnél – derül ki a TOURMIX, a fenntartható magyar logisztikai startup legújabb kutatásából. Az elemzésükben nemzetközi keretrendszereket felhasználva mutatták be, hogy milyen károsanyag-kibocsátással bírnak a csomagszállítás különböző fázisaiban használt járművek.

A közösségi csomagszállítás a zöld logisztika zászlóshajója

A TOURMIX a logisztikai ipar forradalmi szereplőjeként azt tűzte ki céljául, hogy fenntarthatóbbá teszi a kiszállítást. Erőssége, hogy már meglévő erőforrásokkal dolgozik, azaz olyan emberek kezébe adja a csomagszállítást, akik egyébként is közlekednek a városban. Ennek köszönhetően a TOURMIX szolgáltatása csak minimális kibocsátást termel, hiszen a csomagszállításhoz nincs szükség plusz kisbuszok, teherautók, vagy egyéb gépjárművek használatára. Az online kereskedelem térnyerésével a hagyományos módszerekkel történő csomagszállítás egyre nagyobb terhet ró a környezetünkre, így a logisztikai vállalatoknak alkalmazkodniuk kell az új igényekhez: a TOURMIX erre a kérdésre kínál megoldást a fenntartható, ugyanakkor gyors és pontos szolgáltatásával.

Az online kereskedelem ára

A számítások az utolsó kilométeres szállításra irányultak, azaz arra a szakaszra, amelynek során a megrendelt termék a végfelhasználóhoz kerül. A tanulmányból kiderül, hogy a TOURMIX futárai, azaz a mixerek a csomagok majdnem felét biciklivel (41,8 százalék) szállítják ki. Ezt követi a gyalogos (36,7 százalék) kézbesítés, a tömegközlekedés (14,3 százalék), az egyéb szállítási módok (3,7 százalék), a személygépjármű pedig 3,5 százalékkal az utolsó helyen szerepel.

A kiszállítási módok megoszlását figyelembe véve kiderül, hogy a TOURMIX átlagos kibocsátási értéke 0.03–0.05 kg CO2e/km. A közösségi kiszállítással foglalkozó startup már meglévő erőforrásokkal – a városban egyébként is közlekedő emberekkel – dolgozik, így nem meglepő, hogy fenntarthatóbbnak bizonyul más vállalatoknál.

Ezzel szemben a hagyományos logisztikai modellek utolsó fázisában a kisbuszok a legjellemzőbbek. A kutatásban három meghajtási módot vizsgáltak: dízel, plug-in hybrid és elektromos. Kibocsátásuk a következő:

dízel: 0.24–0.27 kg CO2e/km

Plug-in hybrid: 0.07–0.10 kg CO2e/km

elektromos: 0.08–0.12 kg CO2e/km

A legszennyezőbb, dízel meghajtású kisbuszoknál a közösségi logisztika 85 százalékkal, a hibridnél 76 százalékkal, az elektromosnál pedig 54 százalékkal környezetbarátabb. Ennek oka elsősorban a rugalmas útvonal-optimalizálás, a járműkihasználtság maximalizálása, valamint a kisebb és hatékonyabb járművek alkalmazása, amelyek jelentősen csökkentik a felesleges üres kilométereket.

A zöldebb megoldással mindenki jól jár

A károsanyag-kibocsátást visszaszorító TOURMIX modellje nemcsak a környezetre, hanem a nagyvárosban élők mindennapi életére is pozitív hatást gyakorol. A hagyományos logisztikai vállalatoknál használt kisbuszok, gépjárművek és motorok tovább növelik a városokban egyébként is jellemző zsúfoltságot, közlekedési dugót és magas zajszintet. A fenntartható városi mobilitás így olyan további előnyökkel is járhat, amelyek társadalmi szempontból is fenntarthatóvá teszik a kezdeményezést.

Tovább az eredeti cikkre: A zöld logisztikai forradalom kezdete

Vélemény, hozzászólás?