A vasúti árufuvarozást érintő várható jogszabályváltozások

A vasúti árufuvarozást érintő várható jogszabályváltozások olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Hálózathozzáférési díj, képzés, jövedékiadó-visszaigénylés, egyeskocsi-forgalmak támogatása – izgalmas témák a vasúti…

A teljes cikk itt olvasható:
A vasúti árufuvarozást érintő várható jogszabályváltozások

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Hálózathozzáférési díj, képzés, jövedékiadó-visszaigénylés, egyeskocsi-forgalmak támogatása – izgalmas témák a vasúti árufuvarozással foglalkozó vállalkozások számára, amelyek jogi vetületeiről Rácz Gábor, az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Szabályozási Osztályának osztályvezetője tartott előadást a Vasúti fuvarozás konferencián.

Rácz Gábor szerint várhatóan még az idén csökkenhet a tavalyi év közepétől fizetendő hálózathozzáférési díj, legalábbis hosszas egyeztetések után elvi döntés született erről a szakminisztériumban. Mivel ennek forrása a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszer (CO2-kvóta), az Európai Unióval igazoltatni kell, hogy ez a támogatási forma megfelel az uniós zöldítési törekvéseknek. A kérelem február végén elment Brüsszelbe, és hazánk remélhetően megkapja a hozzájárulást az intézkedés bevezetéséhez.

A vasúti jogszabályok alapján a képzésben mindenféle digitális, video és e-learning eszköz használható. A vasúttársaságnak az a feladata, hogy az adott munkakörre készítsen egy képzési programot, benyújtsa a módszertani központnak, ahol jóváhagyják, és máris lehet oktatni. A jogszabály ebből a szempontból rendkívül rugalmas és megengedő. Az ÉKM hatósági ügyekért felelős államtitkársága vezetésével a KAV vasúti vizsgaközpont mint projektgazda felel a képzési programért.

Azt az uniós előírást, hogy 20 éves kor alatt országos vasúti pályahálózaton nem lehet valaki mozdonyvezető, úgy tervezi módosítani a tárca, hogy mozdonyvezető valóban nem lehet, tanúsítványt nem kaphat, de a képzést elkezdheti. Mire eljut a tanúsítványig, addigra úgyis betölti a 20. életévét, így van esély arra, hogy a középiskolából kikerülő 18–19 éves fiatalok közül legalább eggyel többet a hivatás felé lehet terelni. A képzési rendelet finomítása folyik jelenleg, és Rácz Gábor minden érdekeltet arra bátorított, hogy mondja el a véleményét, javaslatait, amiket igyekeznek figyelembe venni.

Április végén lejárt a jövedéki adó visszaigénylésének 2004 óta meglévő lehetősége, amit eddig mindig meghosszabbítottak, ezért valószínűleg mindenki magától értetődőnek veszi, hogy ez most is így lesz. Az Európai Unió Bizottsága kérésére az ÉKM a KTI segítségével összeállította azt a táblázatot, amely külön a vasúti személyszállítás és árufuvarozás, valamint a vízi személy- és áruszállítás esetében mutatja az összes költségelemet, az akadályozó tényezőket stb. Jelen pillanatban úgy tűnik, a vasúti árufuvarozás és a vízi szállítás újabb 6 évig továbbra is a kedvezményezetti körben marad, míg a vasúti személyszállításnál kicsit aggályosabb, hogy fenntartható-e az állami támogatás – de ezt majd az Európai Bizottság (EB) eldönti.

A kormányzat változatlanul elkötelezett az egyeskocsi-forgalmak támogatása mellett. Várhatóan májusban megjelenik az a kormányhatározat, amely alapján elkezdődhet a támogatói döntések kibocsátása, a támogatói szerződések megkötése. Rácz Gábor reményét fejezte ki, hogy újra bővülnek majd ezek a forgalmak, amit egyébként az EB el is vár. A szakember elmondta, hogy további 2 vasúttársaság kérte a minősítést, hogy ők is beszállhassanak az egyeskocsi-fuvarozásba, így az eddigi 5 helyett valószínűleg 7-re nő az e szegmensben szerepet vállaló vasúti cégek száma.

Tovább az eredeti cikkre: A vasúti árufuvarozást érintő várható jogszabályváltozások

Vélemény, hozzászólás?