A hatósági ellenőrzések tapasztalatai

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

A hatósági ellenőrzések tapasztalatai olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasúti Hatósági Főosztályán belül a…

A teljes cikk itt olvasható:
A hatósági ellenőrzések tapasztalatai

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasúti Hatósági Főosztályán belül a vasútbiztonság és a vasúti ellenőrzések egy osztályhoz tartoztak, azonban 2023 szeptemberében ez a szervezeti egység kettévált, és megalakult a Vasútbiztonsági, illetve a Vasúti Ellenőrzési Osztály (VEO).

Az előbbi foglalkozik a vasútbiztonsági engedélyek, tanúsítványok, műszaki és műhelyengedélyek stb. kiadásával, megújításával, míg az utóbbi a tanúsítványokban, biztonságirányítási kézikönyvekben foglaltak betartását ellenőrzi, például azt, hogy van-e a cégnél karbantartási igazgató. „A kézikönyvben csak olyan folyamatokat célszerű szabályozni, amiket be is tartanak – hívta fel a figyelmet Papp Ádám, az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Ellenőrzési Osztályának osztályvezetője a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián. – Kiemelten érdemes foglalkozni a belső auditok elvégzésével, hogy a vezetőség valóban tisztában legyen azzal, hogy mi történik a vállalatnál.”

A vasútbiztonsági ellenőrzések mellett a VEO felügyeli a vasúttársaságokat és infrastruktúra-üzemeltetőket a vasútbiztonsági tanúsítványon és engedélyen keresztül, a karbantartásért felelős (ECM) szervezeteket, az ECM hatálya alá nem tartozó vasúti járművek karbantartását végző műhelyeket, a kijelölt megfelelőségértékelő (NoBo, DeBo) és kockázatértékelő (AsBo) szervezeteket. Az osztály feladatai közé tartozik továbbá a képzőszervek felügyelete és a vizsgák ellenőrzése.

A vasúttársasági vizsgahelyszíneken elvégzett ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyakorlati vizsgákról sok esetben hiányoznak a szükséges eszközök, például maga a vontatójármű, aminek nyilván megvannak a következményei. Tavaly a IV. negyedévben átfogóan ellenőrizték az infrastruktúra-üzemeltetőket is, kifejezetten a karbantartásra fókuszálva. „Találkoztunk olyan piaci szereplővel, aki 1968-ban megfogalmazott utasítások alapján végzett karbantartó tevékenységet, ami biztosan nem aktuális a mai technikai színvonalra, de már elkezdődött a karbantartásra vonatkozó utasítások megújítása” – mondta az osztályvezető.

Papp Ádám felhívta a figyelmet az adatszolgáltatás fontosságára, az éves baleseti statisztikák, vasútbiztonsági jelentések és a változások kötelező beküldésére. Ha ezek elmaradnak, azzal mínuszokat lehet szerezni a kockázat-értékelésnél, ezáltal pedig az adott vasúttársaság hamarabb a VEO látószögébe kerülhet, amely kockázati alapon állítja össze az éves ellenőrzési tervét. Az ad-hoc ellenőrzések során megtörtént eseményeket vizsgálnak, például azt, hogy nyelvismeret, esetleg vizsga nélkül miként fordulhatnak elő tömeges váltófelvágások egy-egy határállomáson.

„A társszervekkel is együtt dolgozunk: a Katasztrófavédelemmel közösen ellenőrizzük a RID-es vonatokat, illetve jó a szakmai együttműködésünk a Közlekedésbiztonsági Szervezettel is. Ha a szervezet a zárójelentésében ajánlást fogalmaz meg egy adott vállalat biztonságirányítási rendszerének a kiegészítésére, akkor az ajánlás betartatása szintén a hatóság feladata” – tette hozzá az előadó.

2024 végéig éves felügyeleti díjat csak annak a vasúttársaságnak kellett fizetni, amelyiknél a hatóság felügyeleti ellenőrzést végzett. A vasúti törvény módosítása alapján 2025-től ez automatikus, minden vállalatra vonatkozik; a befizetés határideje május 31. Fontos változás, hogy ettől az évtől a képzőszervek is bekerültek a díjfizetésre kötelezettek közé, szintén a fenti határidővel. Alapképzést végző szervezetek esetén 830 ezer forint, időszakos oktatást végző szervezetek esetén 1 millió forint az éves felügyeleti díj mértéke.

 

A VEO-ELLENŐRZÉSEK KIEMELT TÉMAKÖREI

  • A biztonságirányítási rendszer gyakorlati megvalósulása
  • A vezetési idő betartása, pihenőidő és a lakóhelyen töltött pihenőidő biztosítása a munkáltató részéről, párhuzamos munkavégzések
  • A biztonsági kultúra alkalmazása
  • Tanúsítványok nyilvántartása, kiállítása
  • A csendes folyosók ellenőrzése
  • Oktatások, vizsgák ellenőrzése (19/2011 NFM-rendelet)
  • Infrastruktúra ellenőrzése

Tovább az eredeti cikkre: A hatósági ellenőrzések tapasztalatai

Vélemény, hozzászólás?