Internetes adatgyűjtés: mégsem olyan félelmetes, mint hiszed!

Internetes adatgyűjtés: mégsem olyan félelmetes, mint hiszed! olvasható a bdpst24.hu weboldalán.

2024-ben már biztosan te is tapasztaltad, hogy egyre nehezebben határolható el…

A teljes cikk itt olvasható:
Internetes adatgyűjtés: mégsem olyan félelmetes, mint hiszed!

Ahogy a bdpst24.hu beszámolt ma róla:

2024-ben már biztosan te is tapasztaltad, hogy egyre nehezebben határolható el a magánélet fogalma az online világban. A helymegosztástól kezdve a hashtaggel ellátott képeken át az eseményekre adott válaszokig számos módon formálódik egy személy digitális lábnyoma, különösen azoknál, akik aktívan használják a közösségi média platformokat.

Az internet korában bármit megoszthatunk magunkról, legyen szó párkapcsolati állapotról, tanulmányokról vagy politikai nézetekről. Ezek mind részét képezik valakinek a közösségi média profiljának, amely igencsak értékes adat… De kinek?

Miért fontosak a felhasználói adatok?

Lehet te is hallottál már az adatvezérelt marketingről. Az adatvezérelt marketing a mai trendek egyik kulcseleme, manapság e nélkül a vállalatok nem tudnák elérni célközönségüket. Ehhez felhasználói adatokat gyűjtenek, majd különböző módszereket alkalmaznak, mint például a remarketinget. 

Lehet még nem sejtetted, de a közösségi média oldalak használata egyfajta „adatfizetés”. A social media platformok, vagy ingyenes keresőmotorok használata során nem történik más, mint az, hogy az adataink szolgáltatásáért cserébe ingyen használhatjuk azokat. De nem kell ettől félnünk: az adatvezérelt marketing nem csak a vállalatok számára lehet előnyös, hanem a fogyasztók számára is, hiszen releváns ajánlatokat kaphatnak.

Vajon előny vagy hátrány az online adatgyűjtés?

Ez a kérdés idővel szinte minden internetfelhasználóban felmerül, így nem vagy egyedül. A közbeszédben gyakran a negatív oldalát emlegetjük az internetes adatgyűjtésnek, gondolva a nagy technológiai cégekre, mint a Meta vagy a Google. Egyes vádak szerint felesleges adatokat gyűjtenek a tech óriások, ám a kép nem ennyire fekete vagy fehér. 

Sok múlik a felhasználókon: amikor regisztrálunk egy weboldalra, elfogadjuk az adatkezelési szabályzatot, amely – legnagyobb meglepetésünkre – tartalmazza a gyűjtött adatokról szóló információkat is, valamint azt, hogy ezeket milyen szoftverrel, és milyen módon használják fel. Ha tudatosan kezeljük személyes adatainkat, az online adatgyűjtés alapvetően nem érint hátrányosan bennünket.

Ha mégis védekeznél az internetes adatgyűjtés ellen, akkor első lépésként frissítsd rendszeresen a szoftverjeid, különösen az operációs rendszered és a vírusirtódat. Emellett szabályozhatod az adatokat gyűjtő sütik használatát a böngészőben, és rendszeresen törölheted is azokat.

Ki gondolná, mennyire értékes az a bizonyos adat?

Létezik egyfajta személyes adat, amely talán ma a legértékesebb a szolgáltató vállalatok szempontjából. Te kitaláltad volna, hogy ezek a lokációs adatok? A helyadatok elemzése által a vállalatok sokkal pontosabb képet kaphatnak a felhasználókról. Érdekes lehet, hogy még a helymegosztás kikapcsolása esetén is, a mobilhálózaton vagy Wi-Fi-n keresztül az alkalmazások követhetik a felhasználó mozgását.

A helyadatok rengeteg dolgot elárulnak rólunk. Például a vállalatok gyakran használják a lokációs adatokat logisztikai folyamataik és üzleti tevékenységeik hatékonyabbá tételére a készletgazdálkodás vagy az üzletek helyszínének optimalizálására céljából. Vagy egy másik aspektus lehet a viselkedési minták elemzése. A vállalatok nyomon követik a fogyasztói trendeket és viselkedési mintákat azon keresztül, hogy milyen időpontokban és helyeken vásárolsz, vagy milyen helyszíneket látogatsz meg gyakran.

A GDPR szabályozás köszönhetően egyre többet beszélünk az adatvédelemről és a visszaélések megelőzéséről, ami azt jelzi, hogy az adatgyűjtés nem feltétlenül negatív jelenség.

Tovább az eredeti cikkre: Internetes adatgyűjtés: mégsem olyan félelmetes, mint hiszed!

Vélemény, hozzászólás?