A digitális vasúti árufuvarozás újdonságai

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

A digitális vasúti árufuvarozás újdonságai olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

A RailNaviGo egyedülálló, folyamatosan fejlesztett informatikai megoldásokat nyújt az árufuvarozó vasúttársaságok…

A teljes cikk itt olvasható:
A digitális vasúti árufuvarozás újdonságai

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

A RailNaviGo egyedülálló, folyamatosan fejlesztett informatikai megoldásokat nyújt az árufuvarozó vasúttársaságok részére, amelyekben a vasúttechnológiai folyamataikat ma már szinte teljes egészében le tudják fedni kereskedelmi és üzemeltetési aspektusokból egyaránt – hála a nagyszámú vasút-technológiai adatbázisnak, amiket az alkalmazásukban kezelnek. A részleteket Kónya Pétertől, a RailNaviGo technológiai vezetőjétől hallhatták a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia résztvevői.

A RailNaviGo által kifejlesztett szoftvert ők maguk tartják karban, így különösen fontos lehet a megbízók számára, hogy a cég nemcsak ISO 9001-es minőségirányítási rendszerrel, hanem a kritikus szolgáltatásokat nyújtó cégekkel szemben elvárt ISO 27001 IT biztonsági minősítéssel is rendelkezik. A RailNaviGo csapata meghallgatja a megbízói elvárásokat, de a nemzetközi trendekre is érzékeny. Ennek jegyében idén a Rail Dresden nemzetközi konferencián jártak, ahol 30 országból csaknem 350 szakember tartott előadást, de Magyarországot más nem képviselte. Pedig az optimalizálás és operációkutatás területén számos újdonság van, ami a vasúti IT-technológiákba is átszivárog – kinél lassabban, kinél gyorsabban. Hétköznapi megfogalmazásban mesterséges intelligenciával vagy öntanuló algoritmusokkal megtámogatott technológiákról van szó.

Európai léptékű adatbázisok már készülnek a vasútüzem támogatására, de ezek nem megfelelően karbantartottak, illetve gyerekbetegségekkel küzdenek. Amikor a vasúti árufuvarozás versenyképességének hiányáról beszélünk, akkor az nagyrészt információtechnológiai problémákból is fakad. Egy olyan világban, ahol már mindent számítógépekkel, okostelefonokról szeretnénk megoldani, ott nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a különböző adatbázisok összehangolására, frissen tartására, és szükséges lenne jobban megtámogatni az adatalapú döntéshozatalt.

A RailNaviGo által létrehozott IT-platform arra szolgál, hogy a vasúttársaságok működésének lehetőleg a teljes spektrumát le tudják fedni, a nyilvántartások vezetésétől a tervezésig, személyzetvezénylésig, a fuvarfeladatok tervezésétől az utókalkulációig – felhasználva a legújabb és legjobban alkalmazható technológiákat. Egyes magyar infrastruktúraadatok azonban máig nem érhetőek el digitálisan feldolgozható formátumban, azokat kézzel kell újra rögzíteni. Ez azonban szükségszerű például a vasútvonalakat leíró Útvonalkönyvek elkészítéséhez.

Kiépült az adatkapcsolat a KTI Vizsgaközponttal is, az éppen aktuális vizsgák listáját a rendszer mindig tartalmazza. A rendszer már megfelel az elektronikus fuvarlevelekre vonatkozó előírásoknak is, azokat képes előállítani és fogadni, legyen szó akár veszélyes áruk fuvarozásáról is. A rendszerbe igyekeznek bevonni minél több olyan eljárást, amit eddig papíron, Excelben vagy e-mailben végeztek a vasútvállalatok. Ehhez azonban szükség van a „másik oldal” fogadókészségére is! A legújabb szolgáltatások között szerepel a mozdonyok üzemnaplóinak kezelése, a gépjárműhasználati riportok készítése és a külföldi kiküldetések elszámolása.

A térképes járműkövetés ma már alapkövetelmény, a diszpécserszolgálat támogatása azonban ennél összetettebb. Lehetőség van például értesítési pontok beállítására, amiket ha elér a vonat, akkor a rendszer automatikus üzenetet küld a beállított partnereknek (például a rakodást végzőknek, társvasutaknak). Van egy Driver elnevezésű, androidos mobilalkalmazásuk is, amit a mozdonyvezetők, kocsivizsgálók és tolatásvezetők használnak – tehát mindenki, aki a terepen dolgozik, és akiknek követni kell a munkaidejét és az általuk elvégzett tevékenységeket.

Van olyan dokumentumkezelő rendszer, amivel biztosítani lehet, hogy minden dolgozó bármikor hozzáférjen a munkavégzéséhez szükséges információkhoz, sőt, értesítést kap az új dokumentumok érkezéséről, és a rendszer annak tudomásulvételét is rögzíti. A végrehajtásban dolgozók a havi elővezénylésüket is a mobiljukra kapják meg, és annak módosításáról is rögtön értesülnek. Még a külföldi kiküldetési nyomtatványt is elő lehet állítani. Ennek érdekessége, hogy a rendszer ellenőrzi a GPS-adatok alapján, hogy az adott időszakban az adott személyzet valóban külföldön tartózkodott-e.

Az egyik új modul a Cargo árufuvarozási modul, amiben a fuvarfeladatok már az árajánlat kidolgozásától kezdve kezelhetőek, és végig tudja követni kereskedelmi szempontból a teljes lebonyolítási folyamatot, az időközben felmerült pluszköltségeket is rögzítve. Így a tény- és a tervadatok összehasonlíthatóak, kiderül, milyen költség-elemekkel nem számoltak a kalkuláció során, és erről riport készíthető. Ez a szolgáltatás egyelőre még csak a magyar vonalakra érhető el, de hamarosan egyes környező országokra is tud majd árajánlatokat számolni.

Tovább az eredeti cikkre: A digitális vasúti árufuvarozás újdonságai

Vélemény, hozzászólás?