2025 sem a közúti fuvarozók éve lesz!

Egy modern irodaépület Münchenben az OpenAI logójával.

2025 sem a közúti fuvarozók éve lesz! olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

Véget ért a két számjegyű költségnövekedés a közúti fuvarozásban, a vállalkozások…

A teljes cikk itt olvasható:
2025 sem a közúti fuvarozók éve lesz!

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

Véget ért a két számjegyű költségnövekedés a közúti fuvarozásban, a vállalkozások fele azonban még veszteséges – olvashattuk a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2025. I. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 2025Q1) iparági elemzésben.

Költségnövekedés az infláció szintjén

A nemzetközi fuvarozásban 4,7, a belföldi fuvarozásban pedig 5,2 százalékos összköltség-növekedést mért a DigiLog Consulting 2025 I. negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ezek az értékek lényegesen elmaradnak a 24Q4-ben mért 8,2, illetve 14,6 százalékos adatoktól. A költségnövekedés lassulásának fő oka, hogy idén már nem folytatódott az útdíjak extrém emelkedése, ami 2024-ben jelentősen drágította a közúti fuvarozást.

A gyenge forint és az alacsony üzemanyagár hatása

Az üzemanyag hazai árának 3,5 százalékos visszaesése ebben a negyedévben is szignifikánsan javította az önköltséget 2024 I. negyedévéhez képest, de az összes többi költségkomponens emelkedést mutatott (a gépjárművezetői bérek 7–11, az autópályadíjak 6–8, az amortizáció 15–18, a lízingkamatok pedig 30–40 százalékkal drágultak, míg a fuvarozók az indirekt költségeket 3–5 százalékkal csökkentették). A forint jelentős gyengülése pedig érezhetően (2024 I. negyedévéhez viszonyítva 4,4 százalékkal) segítette a nemzetközi cégek profitabilitását az idei I. negyedévben. Ezenkívül 2024 I–III. hónapjához mérten a hatékonysági és termelékenységi mutatók a kereslet alacsony szintje miatt visszaestek, az előző negyedévhez viszonyítva azonban némi javulás tapasztalható.

Zárul az ár-költség olló

2024 azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 3,2, a belföldi fuvarozásban pedig 3,6 százalékos díjemelkedést mért a DigiLog Consulting 2025 I. negyedévében. A díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a 4,7, illetve 5,2 százalékos költség-emelkedést a vizsgált időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 1,5, a belföldinél további 1,6 százalékos díj-emelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek teljes kompenzálásához. A fuvarpiaci kereslet csökkent szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, de az elmaradás már csak feleakkora, mint a 2024 Q4-ben kimutatott 2,9 százalék.

A 2023 III. negyedéve és 2024 III. negyedéve közötti 5 veszteséges negyedév után, a költségnövekedés lassulásának köszönhetően, 2025 Q1-ben a szolgáltatók csaknem fele mindkét alágazatban veszteséget termelt, míg a másik fele alacsony, egy számjegyű nyereséget realizálhatott. Az elért margin jelentősen elmarad az iparágra jellemző 4–6 százalékos szinttől, és a fenntarthatósága is kétséges, mivel a vállalkozásoknak sem az árfolyamra, sem az üzemanyag árára nincsen befolyásuk.

Belföldön fejlesztés, nemzetköziben leépítés

A nemzetközi fuvarozást nagyon megviseli a hazai és az európai ipari termelés mélyrepülése. A csökkent árumennyiség miatt lassabban lehet beárazni a költségek emelkedését, és már fél éve érzékelhetően csökken a kamionok száma, az érintett cégek így alkalmazkodnak az alacsony kereslethez. A belföldi fuvarozásnak valamivel kedvezőbb a gazdasági környezete: a hazai építőipar ugyan sokkal kevesebb szállítanivalót kínál, de a kiskereskedelmi fogyasztás stabil növekedése kompenzálja a kiesést, így 2025 I. negyedévében ezen a területen a szállítási kapacitások növelése jellemezte az iparágat.

Mi várható az év hátralévő részében?

2025-ben biztosra vehető a fuvardíjak további növekedése, a visszafogott kereslet ellenére is, mivel az áruhiányos területeken kapacitáscsökkentés formájában már szűkítik a kínálatot. Idén a költségek enyhén infláció feletti emelkedésére számíthatunk, 5–8 százalékos mértékben. A fuvarozók további áremelése elkerülhetetlen: kénytelenek beárazni a költségeik növekedését, mivel a tartalékaikat felélték az elmúlt 1,5 év során. A belföldi fuvarozásban a kereslet bővülésével tovább nőhet a kapacitás, míg a nemzetközi fuvarozásban a gyenge kereslet a közúti fuvarozókat további flottacsökkentésre kényszerítheti.

Tovább az eredeti cikkre: 2025 sem a közúti fuvarozók éve lesz!

Vélemény, hozzászólás?