Digitális kettős

Digitális kettős olvasható a z közlekedésvilág.hu weboldalán.

A digitális iker a jövő ellátási láncainak egyik legfontosabb innovációja. Milyen…

A teljes cikk itt olvasható:
Digitális kettős

Ahogy a z közlekedésvilág.hu beszámolt ma róla:

A digitális iker a jövő ellátási láncainak egyik legfontosabb innovációja. Milyen alapvető technológiákon alapul? Milyen eredményeket hozhat a mindennapi szállításban és árukezelésben a logisztika területén? A válaszok ígéretesek.

A digitális ikrek a fizikai valóság virtuális megfelelői. Az alapjukul szolgáló adatok összegyűjtése és megjelenése automatikusan és ideális esetben valós időben történik. A valós és a virtuális változatok állandó kapcsolatban, sőt kölcsönhatásban állnak egymással.

A digitális ikrek reprezentálhatnak egyes tárgyakat, például gépeket, járműveket vagy épületeket, de akár egész folyamatokat is például gyártósorokon, raktárakban vagy akár interkontinentális szállítási hálózatokon. A logisztikában a digitális ikrek elsősorban az objektumok aktuális térbeli helyzetét és állapotát rögzítik és jelenítik meg egy meghatározott területen.

A valóság e digitális ábrázolását az egyre nagyobb teljesítményű és egyre inkább költséghatékony elektronikus szenzortechnológia elérhetősége tette lehetővé. A kisméretű, energiatakarékos elektronikus mikroérzékelők automatikusan, valós időben rögzítik a hőmérsékletet, a gyorsulást, a beeső fényt és más körülményeket. A tárgyak helyzetének meghatározására különböző, rádiójeleken alapuló helymeghatározási módszerek alkalmazhatók, legyen szó akár az épületekben és raktárakban elhelyezett privát helyi jeladókról, akár nyilvános mobilhálózati átjátszókról és műholdjelekről. A rendelkezésre álló rádióalapú technológiák száma az elmúlt években folyamatosan nőtt, a legismertebb példák közé tartozik az egyaránt széles körben elterjedt RFID, a Bluetooth Low Energy (BLE), a WLAN, a 4G/5G és a GPS.

Az elmúlt években a digitális ikrek egy másik fontos alaptechnológiája is meghonosodott: az optikai rendszerek, amelyek a kép- és videofelvételt gépi tanuláson alapuló szoftverrel kombinálják. A képi adatok alapján a rendszerek nemcsak az egyedi tárgyat képesek azonosítani, hanem azt logikailag továbbgondolva ki tudják kalkulálni a tárgy térbeli helyzetét, méretét, sőt, még a jellegét is. Azokon a helyeken, ahol a kamerák nehezen vagy egyáltalán nem tudják érzékelni a környezetet, a cégek kétdimenziós kódokat, például QR- vagy adatmátrixkódokat (DMC) alkalmazhatnak. A képek és videók elemzése során keletkező nagy mennyiségű adatok kezelését, valamint a szükséges feldolgozási sebességet általában nagy teljesítményű grafikus kártyák biztosítják. Az adatok feldolgozása egyre gyakrabban közvetlenül az optikai szkennelőegységen vagy egy helyszíni szerveren történik (edge computing). Ez azt jelenti, hogy csak kis mennyiségű adat átvitele szükséges a kapcsolathoz vagy ideális esetben interakcióhoz.

A hibák és tévedések láthatóvá tétele

A digitális iker első előnye az objektumok és folyamatok állapotának valós idejű vizualizálása. Ezzel az átláthatósággal lehetővé válik például a hibák azonnali felismerése, és így azok gyorsabb kijavítása. Ez pozitívan hat az időre és a minőségre az ellátási láncokban. A vállalatok másodperceken belül azonosíthatják, ha egy meghibásodott gép karbantartásra szorul, vagy ha egy folyamat elakadása valószínűsíthető, és azonnal megtehetik a megfelelő lépéseket. A digitális iker feleslegessé teszi a kézi adatgyűjtési és adatelemzési folyamatokat.

A digitális iker alkalmazás a preskriptív analitika révén még egy lépéssel tovább megy. Ekkor a szoftver a digitális iker valós idejű adatait használja a jövőbeli állapotok és események szimulálására és értékelésére. Ennek eredményeképpen automatikusan képes javaslatokat megjeleníteni a nemkívánatos állapotok elkerülésére, vagy akár automatikusan döntéseket hozhat az ilyen események teljes kizárására. Korábbi adatokkal és intelligens algoritmusokkal kombinálva a preskriptív analitika a szállítási logisztikában felhasználható például a járművek ütemezésének támogatására.

A digitális iker lehetővé teszi azt is, hogy az emberek távirányíthassanak tárgyakat, például járműveket nagy távolságokról, összetett környezetben. A digitális iker adatain alapuló, virtuálisan generált 3D-s környezet segítségével az emberek optimális képet kaphatnak a távoli helyszínről, és irányíthatják a teherautót egy vállalati telephelyen. A logisztikában ez tartalékmegoldásként alkalmazható önvezető járművek esetén. Ugyanez a technológia használható az emberek és a mesterséges intelligencia algoritmusok képzésére is. Különösen szélsőséges helyzetek kezelésének kis erőfeszítéssel történő „megtanulásához” tökéletes, emberélet veszélyeztetése nélkül.

Digitális ikrek a DACHSER-nél

Az elmúlt években a DACHSER két, egymást átfedő digitális ikerpárt fejlesztett ki és kezdett használni. Az egyik az európai közúti szállítási hálózatban zajló folyamatokat vizualizálja: a vállalat kidolgozott egy speciális telematikai platformot, amely közel valós időben térképezi fel több mint 10 000 csereszekrény és pótkocsi helyzetét és érkezési idejét, megkönnyítve ezzel a tervezést. Ennek alaptechnológiái speciálisan kifejlesztett, 5G/LPWAN és GPS helymeghatározással ellátott napelemes rádiómodulok. A DACHSER az átrakó raktárak részére az @ILO-val (Advanced Indoor Localization and Operations) közösen egy másik digitális ikerpárt is létrehozott. Itt az első kísérleti rendszerek képesek automatikusan, valós időben azonosítani, lokalizálni és mérni a szállítmányokat és a földi szállítószalagokat. A vonatkozó adatokat a terminálon dolgozók számára kijelzőkön és monitorokon keresztül teszik elérhetővé. Az itt alkalmazott alaptechnológiák a DMC-kel összekapcsolt optikai szkenneregységek.

A digitális ikrek fontos új adat alapú eszközt kínálnak a logisztika számára a logisztikai folyamatok jövőbeli ellenőrzéséhez, optimalizálásához és minőségbiztosításához.

Tovább az eredeti cikkre: Digitális kettős

Vélemény, hozzászólás?